Νησί :Λέσβος
Οικισμός :Μανταμάδος

Τόποι και χώροι κοινωνικής συναναστροφής στον Μανταμάδο

1

Ο Δημόσιος Λουτρός

Το πολυτελέστατο δημόσιο λουτρό στην είσοδο του χωριού ανοικοδομήθηκε τον Μάρτιο του 1931 με πρωτοβουλία του Συλλόγου Κυριών και Δεσποινίδων Μανταμάδου “Η Ομόνοια” και εισφορές μελών του, κυρίως Μανταμαδιωτών της Αμερικής. Στην πρόσοψη του κτηρίου είναι τοποθετημένη η μαρμάρινη επιγραφή “Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ “ΟΜΟΝΟΙΑ” ΕΥΓΝΩΜΟΝΩΝ ΤΟΥΣ ΕΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΑΣ 1932”. Η λειτουργία του ήρθε να αναπληρώσει την έλλειψη λουτρού στα σπίτια και να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των κατοίκων για την σωματική καθαριότητα και υγιεινή. Παράλληλα αποτελούσε τόπο κοινωνικής συνάθροισης και επαφής μεταξύ των κατοίκων του οικισμού. Ο λουτρός έκτοτε λειτουργούσε με ευθύνη της κοινότητας. Οι μεγαλύτερης ηλικίας Μανταμαδιώτες, άντρες και γυναίκες, θυμούνται να επισκέπτονται τον λουτρό ως παιδιά συγκεκριμένες ημέρες τις εβδομάδας (συνήθως τα Σάββατα), κουβαλώντας ο καθένας από ένα ξύλο, την απαραίτητη καύσιμη ύλη για το ζέσταμα του νερού, αντί χρηματικού αντιτίμου. Το 1994 μετατράπηκε σε Κοινοτικό Γραφείο.


2

Τα «εξοχικά»

Τα "εξοχικά" είναι κέντρα διασκέδασης κατά μήκος του δρόμου που οδηγεί από το σημερινό κέντρο του χωριού στο μοναστήρι του Ταξιάρχη. Εκεί παλαιότερα έκαναν την κυριακάτικη βόλτα τους οι Μανταμαδιώτες. Αποτελούσαν χώρους κοινωνικότητας όλων των κατοίκων και σημεία συνάντησης νεαρών αντρών και γυναικών. Η βόλτα στα “εξοχικά” πολλές φορές περιλάμβανε και μία σύντομη στάση σε μικρά βράχια, τα αραχτέλια, από τα οποία έχει κανείς πανοραμική θέα στον οικισμό.
Τεκμήρια :


3

Τα καφενεία

Σημαντική θέση στην κοινωνική ζωή των κατοίκων του Μανταμάδου έχουν τα καφενεία  ως κατεξοχήν χώρος συνάντησης και επικοινωνίας των αντρών του οικισμού. Μέχρι και τα μέσα του 20ού αιώνα, σύμφωνα με μαρτυρίες των κατοίκων, πρέπει να λειτουργούσαν 18 καφενεία στον οικισμό στον δρόμο που βρίσκεται απέναντι από τον Πλάτανο και ενώνει το παλιό και νέο “κέντρο” του χωριού.  

Από τα πιο γνωστά του Μανταμάδου ήταν τα καφενεία «Η Τσαντήρα» και των  Ψαρρού, Πασπαλά, Κοπριτέλλη. Η «Τσαντήρα» λειτούργησε από το 1910 μέχρι και τη δεκαετία του ’80 στο δρόμο που παλιότερα διέτρεχε ο χείμαρρος που χώριζε τον Μανταμάδο σε δύο κεντρικούς μαχαλάδες. Το όνομα συνδέεται με το αναρριχητικό φυτό σαλκίμι  (μικρασιατική ονομασία του φυτού γλυσίνα), το οποίο έκανε «τσαντήρα», προσφέροντας δροσιά και ίσκιο το καλοκαίρι. Ξεχώριζε για τη μεγάλη στέρνα που είχε στη μέση της αυλής με τα χρυσόψαρα.

Η «Τσαντήρα» αποτέλεσε σημείο συνάντησης, διασκέδασης αλλά και αγοραπωλησιών ζώων (τσαμπασλίκια).  Ένα τσαμπασλίκι κρατούσε μέχρι και τρεις μέρες για να κλείσει η συμφωνία μεταξύ παραγωγού και εμπόρου. Ρακί, μεζές και παζάρια, μα προπαντός ρακί για να αυξηθεί το κέφι και να πέσει η τιμή. Τα καφενεία όμως ήταν ενίοτε και σημεία εκκίνησης εθιμικών δρωμένων, όπως η τράτα.

Τεκμήρια :


«Cerameus -Κεραμεύς» (Δημοσιεύεται στα πλαίσια επιχειρησιακού προγράμματος διασυνοριακής συνεργασίας Ελλάδα- Κύπρος 2007-2013)

Αλεξάκης, Ε., 2001, Ταυτότητες και ετερότητες: Σύμβολα, συγγένεια, κοινότητα στην Ελλάδα – Βαλκάνια. Εκδόσεις: Δωδώνη

Αλεξάκης, Ε., 2018 Το εθνογραφικό ημερολόγιο του Μανταμάδου Λέσβου. Το καφενείο, η προίκα, η θυσία (1995-1999), Αθήνα

Αξιώτης, Μ., 1992, Περπατώντας στη Λέσβο, Τόμος Α’. Μυτιλήνη.

Αξιώτης, Μ., 2006, Τα γεφύρια της Λέσβου. Μυτιλήνη: Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου.

Βέης, Δ., 1998, Απ’ο,τι μπόρεσα να θυμηθώ: Γιατί ο Μανταμάδος έγινε κόκκινος.Μανταμάδος

Γιαννοπούλου, Μ., Σ. Δεμέστιχα, 1998, Τσκαλαριά : Τα εργαστήρια αγγειοπλαστικής της περιοχής Μανταμάδου Λέσβου. Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής & Κοινότητα Μανταμάδου.

Δήσσος, Ε., 1992 Το ιστορικό και τα θαύματα του Ταξιάρχη. Τόμοι Α’ και Β’

Διονυσόπουλος Ν., Μάργαρη Ζωή και Γιώργος Νικολάκης, 1997, Λέσβος Αιολείς. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης

Ιωάννα Κατσαργύρη – Μαρκεζίνη, Ι.,2014. “Λουτρά και Χαμάμ στη Μυτιλήνη: Κοινωνικές και Πολιτισμικές Πρακτικές(τέλη 19ουαι. – τέλη 20ού αι.) Συμβολή στη Λαογραφική Μελέτη της Χρήσης του Νερού και της Σωματικής Καθαριότητας. Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. (αναφορά σε Λουτρό Μανταμάδου, σελ. 319-320)

Καπιωτάς Μ., 2010, Άνθρωποι και επαγγέλματα: Χώροι και καταστήματα του Μανταμάδου στις δεκαετίες ‘50 -’60. Εντελέχεια: Μυτιλήνη.

Καρανικόλας, Α., 2009, Ογδόντα χρόνια Μανταμαδιώτης: Όσα ήξερα και όσα άκουσα. Εκδόσεις: Δήμος Μανταμάδου Λέσβου.

Καρανικόλας, Απ., 2018, Παραδοσιακά Τραγούδια από τον Μανταμάδο Λέσβου. Εκδόσεις: Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου.

Κοντής, Ι., 1978, Λέσβος και η Μικρασιατική της περιοχή. ΑθήναικόνΚέντρον Οικιστικής.

Κουτρης, Σ., 1999, Κεραμικές μορφές της Λέσβου, Αθήνα: Εκδόσεις Ίνδικτος.

Λυκιαρδοπούλου, Σ., 2008. Η εκπάιδευση στη Λέσβο κατά την τελευταία περίοδο της Οθωμανοκρατίας (1800-1912). Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Μακακούλια Κ., 2016-2017,  “Τα μοναστήρια της Λέσβου: Η περίπτωση της Ι.Μ. Ταξιαρχών Μανταμάδου”. Αιολικά Χρονικά, Τόμος ΙΗ’

Μαραντζίδης Ν., 1995, «Το θρησκευτικό μέσα στο πολιτικό: θρησκεία και πολιτική σε μια αγροτική κοινότητα της Λέσβου», Νέα Κοινωνιολογία, 20, σελ.36-44, 1995.

Μαραντζίδης, Ν., 1993, «Ο κομμουνισμός στον ελλαδικό αγροτικό χώρο. Η περίπτωση του Μανταμάδου, 1922-1985», Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης 2(2): 101-124.

Μιχαηλάρης, Π., 2014, “Το χωριό Μανταμάδος της Αέσβου και ο Ταξιάρχης του”, (Πρακτικά Συμποσίου με τίτλο: “Τοπικές κοινωνίες στον θαλάσσιο και ορεινό χώ΄ρο στα νότια Βαλκάνια, 18οσ και 19ος αιώνας”, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Ιστορίας, Κέκυρα, 24-26 Μαΐου 2012)

Παναγοπούλου, Μ., 2014, “Η βιομηχανική Λέσβος του 19ου και 20ου αιώνα. Παρελθόν, παρόν και μέλλον”. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Παρασκευαΐδης, Γ., 1987, Μανταμάδος Λέσβου: Ιστορικά – λαογραφικά κείμενα και φωτογραφίες. Θεσσαλονίκη.

Παρασκευαΐδης, Π., 1983,“Παγανιστικοί τόποι χριστιανικής λατρείας στη Λέσβο”, Περιοδικό: Τα Ψαρα

Παρασκευαΐδης, Π., 2020, Τούρκικες λέξεις στο μανταμαδιώτικο γλωσσικό ιδίωμα. Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου.

Παρασκευαΐδης, Σ. 1956, Επιβίωσης του αρχαίου Ελληνικού Βίου εν Λέσβω. Μυτιλήνη.

Πασπαλά, Δ., 2018, Ψίθυροι στο κύμα. Εκδόσεις Αγγελάκη

Πλάτανος, Β., 1963, Ελληνικά λαϊκά πανηγύρια. Αθήνα.

Προδρόμου Αναγνώστου Οικονόμου, 1935, Η Ματωμένη Αρχοντοπούλα.  Μυτιλήνη

Σαραντινού, Α.,  “Αγωνιστές” και “Αδιαφόρετοι”. Πολιτική έκφραση, Θρησκευτική πίστη και Ανδρισμός στο Μανταμάδο Λέσβου. Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή διατριβή, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου. .

Σηφουνάκης, Ν., Β. Κουτσκουδή, Σ. Φραντζέσκου & Σ. Χαλαυτής , 1986, Βιομηχανικά κτήρια στη Λέσβο 19ος και αρχές 20ου αιώνα: Ελαιοτριβεία, Σαπωνοποιεία. Αθήνα; Νομαρχία Λέσβου  

Τα Μανταμαδιώτικα, τ. 23/64/ 118 / 139 /150

Φραντζέσκου Μιχάλη Σ., 2005, “ Η τελετουργία της Ταυροθυσίας στον Μανταμάδο της Λέσβου”. Αιολικά Χρονικά, τ. Ζ (σ.σ. 232-260)

Ψαρρός Δ., 1983, “Ο Παληός και η σημασία του στον Αιολικό χώρο”. Γράμματα Τέχνες, Β

Ιστοσελίδες

Παραδοσιακά Επαγγέλματα της Λέσβου, Εργαστήριο Κοινωνικής και Πολιτισμικής Επικοινωνίας και Τεκμηρίωσης και Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
  1. Άννα Τσουκαλά
  2. Μαρία Στυλιανίδου
  3. Άννα Φωντή
  4. Γιάννης Καρανικόλας
  5. Γρηγόρης Θεοδοσίου
  6. Δημήτρης Καρατζιτζής
  7. Δημήτρης Κουβδής
  8. Μαρία Γροσομανίδη
  9. Παναγιώτης Σταμάτης
  10. Παναγιώτης Τιτιγάρης
  11. Στέλιος Σταμάτης
Scroll to Top