Νησί :Σάμος
Οικισμός :Καρλόβασι

Το Λεπροκομείο στο Καρλόβασι της Σάμου

1

Το Λεπροκομείο στο Καρλόβασι της Σάμου

Στο νησί της Σάμου μαρτυρούνται αρκετά κρούσματα λέπρας από τον 18ο αιώνα έως το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Μέχρι την ίδρυση και λειτουργία του Λεπροκομείου, οι λεπροί του νησιού απομονώνονταν στα Λουβιάρικα (λώβα = λέπρα στο σαμιακό ιδίωμα) όπως αποκαλούνταν οι μικρές καλύβες που στήνονταν στα όρια του οικισμού καταγωγής τους. Δεν έλειπαν όμως και οι περιπτώσεις λεπρών που επέλεγαν να μην εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, προκαλώντας έτσι δυσφορία στα μέλη των τοπικών κοινωνιών. Μπροστά στον κίνδυνο της μεταδοτικότητας της ασθένειας, δεν δίσταζαν να καταγγέλλουν στην αστυνομία λεπρούς ή ύποπτους για λέπρα συντοπίτες τους.

Πριν την αντιμετώπισή της λέπρας από την ιατρική κοινότητα, η συνήθης πρακτική ήταν η αποβολή από την κοινωνία και απομόνωση του λεπρού (λουβιάρς ή λουβός), σε κάποια ερημική τοποθεσία, ώστε να μην έρχεται σε καμία επαφή με την κοινότητα. Ο φόβος που προκαλούσε η ασθένεια φαίνεται και στη σαμιώτικη κατάρα «π’ να σι φάει η λώβα». Η πρακτική της απομόνωσης εξασφάλιζε συγχρόνως και την αποφυγή οποιασδήποτε οπτικής επαφής με τους λεπρούς, των οποίων η όψη φαινόταν στους περισσότερους κατοίκους αποκρουστική. Αρκετά συνηθισμένη πρακτική ήταν και η επαιτεία από λεπρούς που εξακολουθούσαν να ζουν εντός των οικισμών.

Οι πρώτες συζητήσεις για την ίδρυση Λεπροκομείου στη Σάμο ξεκίνησαν το 1861 στη Γενική Συνέλευση των Σαμίων. Επίσημα η κατασκευή του ιδρύματος αποφασίστηκε το 1866 και η ανέγερσή του ξεκίνησε το 1887 στην περιοχή της Παναγίτσας στο Καρλόβασι. Η αποπεράτωση του έργου έγινε το 1890 επί της Ηγεμονίας του Αλέξανδρου Καραθεοδωρή και τα εγκαίνια τελέστηκαν την Κυριακή 12 Ιουνίου 1896. Στην περιοχή που χτίστηκε το Λωβοκομείο ήταν εγκατεστημένοι λεπροί ήδη πολύ πριν από την ανέγερσή του. Ο κανονισμός λειτουργίας του Λεπροκομείου προέβλεπε τον υποχρεωτικό εγκλεισμό των ασθενών, ενώ με νόμο καθορίστηκαν οι κανόνες λειτουργίας του ιδρύματος με συγκεκριμένους κανόνες υγιεινής και διατροφής των λεπρών.

Η εφαρμογή του νόμου που προέβλεπε τον υποχρεωτικό εγκλεισμό των λεπρών ανατέθηκε στην Αστυνομία ενώ η τήρηση των κανονισμών λειτουργίας επιβλεπόταν από τους υπαλλήλους του ιδρύματος. Το Λεπροκομείο διέθετε 27 θαλάμους, στους οποίους διέμεναν χωριστά οι γυναίκες από τους άνδρες, με εξαίρεση τα παντρεμένα ζευγάρια. Στα υπόγεια των δωματίων υπήρχαν μαγειρεία ενώ όσοι βρίσκονταν σε καλή σωματική κατάσταση ασχολούνταν με τον κήπο και τα μαστορέματα.  Οι γυναίκες αναλάμβαναν τις οικιακές εργασίες καθαριότητας. Μέχρι την Ένωση της Σάμου με την Ελλάδα το 1912 οι τρόφιμοι ήταν αποκλειστικά ντόπιοι. Μετά την Ένωση το ίδρυμα μετονομάστηκε σε «Νοσηλευτήριο Λεπρών «Οι Άγιοι Ανάργυροι», το οποίο φιλοξενούσε πλέον λεπρούς από διάφορα μέρη της Ελλάδας. Η λειτουργία του σταμάτησε το 1966, με τους 10 εναπομείναντες ασθενείς να μεταφέρονται στο Νοσοκομείο Λοιμωδών της Αθήνας «Αγία Βαρβάρα».

Πάντως επικοινωνία των Καρλοβασιτών με τους λεπρούς υπήρχε. Στις παιδικές αναμνήσεις αρκετών κατοίκων του σημερινού Καρλοβάσου συχνές είναι οι αναφορές στις επισκέψεις που έκαναν ως μαθητές στο Λεπροκομείο κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων και του Πάσχα, προσφέροντας δώρα και ψυχαγωγώντας τους τροφίμους. Δεν έλειπαν επίσης και οι οικονομικές συναλλαγές των ντόπιων με τους λεπρούς, καθώς οι τελευταίοι  χάρη στο εισόδημα που είχαν από  ένα μικρό χρηματικό επίδομα που δικαιούνταν έκαναν αγορές υλικών αγαθών από ντόπιους παραγωγούς ή έδιναν ακόμα και παραγγελίες για ρούχα σε κάποιον Καρλοβασίτη ράφτη. Επίσης, το Λεπροκομείο επισκέπτονταν και εθελοντές που παρείχαν αφιλοκερδώς ιατρικές και νοσηλευτικές υπηρεσίες.

Συχνά στο Λεπροκομείο ζούσαν και παιδιά, τα οποία, αν και ήταν υγιή, ακολουθούσαν τους λεπρούς γονείς ή συγγενείς τους. Ωστόσο, υπήρχαν και περιπτώσεις ντόπιων που υιοθετούσαν τα υγιή παιδιά των λεπρών και τα μεγάλωναν στις πολυμελείς οικογένειές τους χωρίς να τα διακρίνουν από τα βιολογικά τους παιδιά.

Οι λεπροί του Καρλοβάσου εγγράφονται στη σύγχρονη ιστορία του τόπου. Όλοι τους έζησαν είτε μέσα είτε γύρω από το Λεπροκομείο μέχρι το τέλος της ζωής τους, μέχρι να ταφούν ανώνυμα πίσω από το εκκλησάκι της Παναγίτσας πολύ κοντά στο Λεπροκομείο. Από όλους τους τροφίμους πάντως μόνο ένας κατάφερε να πάρει εξιτήριο.  Το μόνο που έχει μείνει να τους θυμίζει είναι το ερειπωμένο πλέον κτήριο του λεπροκομείου, για το οποίο μάλιστα υπήρξαν πολλές συζητήσεις αξιοποίησής του για εμπορικούς ή εκπαιδευτικούς σκοπούς. Από προτάσεις μετατροπής του από ιδιώτη σε ιχθυοτροφείο σολομού, μέχρι παραχώρησής του στο δημόσιο για να στεγάσει Σχολή Εμποροπλοιάρχων, ή αγοράς του από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με σκοπό να γίνει συνεδριακό κέντρο. Χωρίς καμία από τις προοπτικές αυτές να ευδοκιμεί, το λεπροκομείο εξακολουθεί να μένει έρημο και εκτεθειμένο στην φθορά του χρόνου. Πάντως, ο μεγάλος σεισμός του Οκτωβρίου του 2020 δεν κατάφερε να δώσει τη χαριστική βολή, παρά το γεγονός ότι το κτήριο δέχθηκε σοβαρά πλήγματα.

Τεκμήρια :


Αστρουλάκης, Νικήτας. (1926). «Το άσυλον των λεπρών Σάμου», Σαμιακή Στοά, τ.Α’, (επιμ.) Θεοσεβεία Βεργή, Καρλόβασι.

Βακιρτζής, Ιωάννης. (2005). Ιστορία της Ηγεμονίας Σάμου 1834-1912, Αθήνα.

Βαρβούνης, Μανόλης. (2018). «Η λέπρα στη Σάμο: Από την παραδοσιακή ιατρική στην επιστημονική αντιμετώπιση», Πρακτικά Πανελλήνιου Επιστημονικού Συνεδρίου, Αθήνα, 7-11 Μαρτίου 2012, Λαϊκή Ιατρική και Ιατρική Επιστήμη. Σχέσεις Αμφίδρομες, τ. Β’, σσ. 379-399, Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.

Δαμιανίδης, Κώστας. (2004). «Προφορικές μαρτυρίες για την ξυλοναυπηγική στη Σάμο»,  Καλοκαιρινές Σαμιακές Συναντήσεις, σ. 196-208.

Δημητρίου, Νικόλαος. (1979). Ιστορία της Σάμου, Αθήνα: Εκτύπωσις «ήρα».

Δημητρίου, Νικόλαος. (1985). Λαογραφικά της Σάμου, τ. 2, Αθήνα: Ν. Δημητρίου.

Δημητρίου, Νικόλαος. (1987). Λαογραφικά της Σάμου, Αλκιβιάδης Δημητρίου (επιμ.), τ. 4, Αθήνα.

Δημητρίου, Νικόλαος. (1996). Λαογραφικά της Σάμου 7, Λεξικό του Γλωσσικού Σαμιακόυ Ιδιώματος, Αθήνα.

Έθιμα και Παραδόσεις στο Καρλόβασι και στα περίχωρα. (2007). Τ.Ε.Ε. –ΕΠΑ.Λ. Καρλοβάσου.

Ζαφείρης, Γιάννης. (1977). Λογοθέτης Λυκούργος. Ο Μεγάλος Σαμιώτης Αρχηγός του 1821, Αθήνα.

Θρασυβούλου, Δημήτρης. (2007). «Ο εμφύλιος στη δυτική Σάμο. Το επεισόδιο της Λέκας, Μάιος 1946», στο Καρλόβασι Σάμου. Ένα νησιωτικό, εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο στο ανατολικό Αιγαίο (Πρακτικά Συνεδρίου), Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων & Γενικά Αρχεία του Κράτους-Αρχεία Νομού Σάμου.

Καλατζής, Κώστας. (1992)[1990]. Το ταμπάκικο, Αθήνα: ΠΙΤΣΙΛΟΣ.

Καλατζής, Κώστας. (2007). «Πρόσωπα και τόποι του χθεσινού Νέου Καρλοβάσου», Πρακτικά συνεδρίου Καρλόβασι Σάμου. Ένα νησιωτικό, εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο στο ανατολικό Αιγαίο, Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων, Γενικά Αρχεία του Κράτους – Αρχεία Νομού Σάμου, σσ. 107-139.

Καλομοίρη, Χαρά. (1997). «Η γέννηση ενός φεστιβάλ», στο Ο Μανώλης Καλομοίρης και η ελληνική μουσική, Σάμος: Φεστιβάλ «Μανώλης Καλομοίρης».

Καραθανάσης, Κώστας. (1995). Γεώργιος Κλεάνθης. Ο Σαμιώτης Εθνικός Βάρδος, Αθήνα: Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος.

Κεντούρης, Αλέξανδρος. (1939). «Η Βυρσοδεψία εν Σάμω», στο Σαμιακόν Ημερολόγιον, Αθήναι, σσ. 56-63.

Κιλουκιώτης, Ιωάννης. (2020). «Η βυρσοδεψία στο Καρλόβασι της Σάμου» (www.samosin.gr 14/4/20).

Κλουβάτος, Κ. Δημήτριος. (2006). Σαμιακά Πεπραγμένα, τ. 1, βιβλίο τρίτο: Το Αμπέλι/κρασί της Σάμου, Καρλόβασι.

Κόγιας, Ντίνος. (2000). Τροχιόδρομος Καρλοβασίων Σάμου (1905-1939), Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων.

Κόγιας, Ντίνος.  (2004). «Οι μαστόροι του Πηλού στη Σάμο (1870-1970)», στο Καλοκαιρινές Σαμιακές Συναντήσεις, Α. Σφοίνη (επιμ.), Αθήνα.

Κόμης, Κώστας. (2014). «Η λέπρα στη Σάμο (19ος – 20ος αιώνας)», Πρακτικά Συνεδρίου (Σάμος, 2-4 Νοεμβρίου 2012), Από την αυτονομία στο εθνικό κράτος. Η ενσωμάτωση της Σάμου στην Ελλάδα, σσ. 233-266, Σάμος: Γενικά Αρχεία του Κράτους, Αρχεία Νομού Σάμου.

Κουρέρης, Γεώργιος. (2013). Η ιατρική στη Σάμο κατά την περίοδο της Ηγεμονίας (1834-1912), Διδακτορική Διατριβή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ιατρική Σχολή.

Κουτσός, Νικόλαος. (2020). Στο λυκόφως ενός Βυρσοδεψείου, Πειραιάς.

Κρητικίδης, Εμμανουήλ. (1867). Αρχαιολογία. Αρχαίοι ναοί της Σάμου μετ’ ανακαλυφθεισών επιγραφών, Σύρος: Τύποις Ρ. Πρίντεζη

Κρητικίδης, Εμμανουήλ. (1870). Πραγματεία περί της ερημώσεως και του συνοικισμού της Σάμου, Σύρος: Τύποις Ρ. Πρίντεζη

Κροκίδης, Δημήτρης. (1999). «Μια προσπάθεια για την καταγραφή των βυρσοδεψείων στο Καρλόβασι της Σάμου», Τεχνολογία. Ενημερωτικό δελτίο πολιτιστικού τεχνολογικού ιδρύματος ελληνικής τράπεζας βιομηχανικής αναπτύξεως, τεύχος 9, σσ. 24-26.

Νόου, Νίκος. (1976). Σάμος, η γη μας. Ιστορία, Χρονικό, Φωτογραφία – Τουρισμός

Οικονόμου, Ανδρομάχη. (1994). «Σημείωμα για τη βυρσοδεψία στη Σάμο», Σαμιακές Μελέτες, τ. Α’, Αθήνα: Πνευματικό Ίδρυμα Σάμου «Νικόλαος Δημητρίου», σσ. 189-192.

Παπακωνσταντίνου, Θανάσης (επιμ.). (1999). Τα βυρσοδεψεία και το Καρλόβασι, Λύκειο Καρλοβάσου, Ομάδα μαθητών, Καρλόβασι.

Ρίτσου, Έρη. (2007). «Ο Γιάννης Ρίτσος στο Καρλόβασι», στο Καρλόβασι Σάμου. Ένα νησιωτικό, εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο στο ανατολικό Αιγαίο (Πρακτικά Συνεδρίου), Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων & Γενικά Αρχεία του Κράτους-Αρχεία Νομού Σάμου.

Σεβαστάκης, Αλέξης. (1979). Σφαγείο (μυθιστόρημα), Αθήνα: Θεμέλιο.

Σεβαστάκης, Αλέξης. (1995). Ιστορικά Νέου Καρλοβάσου Σάμου 1768-1840, Αθήνα: Πνευματικό Ίδρυμα Σάμου «Νικόλαος Δημητρίου».

Σταματιάδης, Επαμεινώνδας. (1970). Σαμιακά. Ιστορία της Σάμου. Από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι το 1890, τ. Δ’, Αθήνα: Ιωάννης Σοφούλης.

Τσέλαλη, Γιώτα. (1998). «Η σαμιακή βυρσοδεψία», Καθημερινή, Αφιέρωμα Επτά Ημέρες, 9/8/1998, σσ. 21-22.

Χατζηγεωργίου, Σταύρος. (2002). Συνδικάτα. Το εργατικό κίνημα των βυρσοδεψεργατων Καρλοβάσου Σάμου 1899-1947, Αθήνα: υπερόριος.

Χουσνή, Έλενα. (2018). Καταραμένες Πολιτείες, Αθήνα: Κύφαντα.

Psaropoulou, Betty. (1986). Last Potter of the east Aegean, Nauplion: Peloponnesian Folklore Foundation.

  1. Σταμάτης Ανδριανόπουλος
  2. Πάτρα Βαθιώτη
  3. Σταματία Βαθιώτη
  4. Χρυσούλα Βακάκη
  5. Χρήστος Βαρβατές
  6. Ευτυχία Γιοβάνη
  7. Δημήτρης Θρασυβούλου
  8. Πόπη Καλησπέρη
  9. Ειρήνη Καπώλη-Φοροπούλου
  10. Δέσποινα Κελεμπέση
  11. Χαράλαμπος Κοτζαμάνης
  12. Νικήτας Κυπαρίσσης
  13. Μανώλης Κυριαζής
  14. Εμμανουέλα Μακρή-Βαθιώτη
  15. Μαριγούλα Μακρή
  16. Στέλιος Μακρής
  17. Μαρία Μαρούκη
  18. Μανώλης Ματθαίου
  19. Φώτης Ματθαίου
  20. Σταυρίτσα Μιχαλιού
  21. Ρένα Παντελόγλου-Σταματάκη
  22. Μαρία Παπακωνσταντίνου
  23. Βαγγέλης Παριανός
  24. Ευαγγελία Πρατσινάκη
  25. Σαρηγιάννη Μάτα
  26. Δημήτρης Σιδεράτος
  27. Στέλιος Σιδηρουργός
  28. Καλλιόπη Σταύρου
  29. Κώστας Σταύρου
  30. Ανδρέας Τσουκαλάς
  31. Χρυσάνθη Χριστοδούλου
Scroll to Top