Πορφυριάδα Σχολή & Χατζηγιάννειο Παρθεναγωγείο
Ένα από τα σημαντικότερα δημόσια κτήρια σε ολόκληρη τη Σάμο είναι η Πορφυριάδα Σχολή, που βρίσκεται στο κέντρο του Νέου Καρλοβάσου. Σήμερα λειτουργεί ως δημοτικό σχολείο. Η ιστορία της Σχολής είναι σημαντική, καθώς εκεί φοίτησαν σπουδαίοι Καρλοβασίτες, όπως ο Λογοθέτης Λυκούργος, ο Γεώργιος Κλεάνθης και άλλες μεγάλες προσωπικότητες. Οι απόφοιτοί της θεωρούνταν πολύ μορφωμένοι και καλοί γνώστες της ελληνικής γλώσσας.
Την πρωτοβουλία για τη δημιουργία της Πορφυριάδας Σχολής είχε ο Καρλοβασίτης ιεράρχης Πορφύριος Ζαμπέτης. Τα έργα ανοικοδόμησης ξεκίνησαν το 1781 στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα το Χατζηγιάννειο Παρθεναγωγείο. Ο Πορφύριος πέθανε το ίδιο έτος, το έργο του όμως συνεχίστηκε από τους κατοίκους του Καρλοβάσου. Έτσι το 1784 η Πορφυριάδα θα δεχτεί τους πρώτους της μαθητές. Το 1822 θα υποστεί τρομερές φθορές εξαιτίας της πυρκαγιάς που ξέσπασε στο κτήριο, καταστρέφοντας ολοσχερώς τη Βιβλιοθήκη. Περίπου 25 χρόνια αργότερα το κτήριο θα αποκατασταθεί και η Σχολή θα συνεχίσει τη ζωή της.
Οι αλλαγές στην κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου θα μετατρέψουν την Πορφυρίαδα Σχολή από το 1897 σε Εμπορική Σχολή. Εξαιτίας του συνεχώς αυξανόμενου αριθμού των μαθητών κρίθηκε απαραίτητη η ανοικοδόμηση νέου μεγαλύτερου κτηρίου, με νέα θέση πλέον στην πλατεία Βαλασκατζή (πλησίον της κεντρικής πλατείας του Νέου Καρλοβάσου). Για την ολοκλήρωση του έργου, το οποίο παραδόθηκε το 1905, σημαντική ήταν η οικονομική συνδρομή των ισχυρών ανδρών του τόπου.
Στη θέση που βρισκόταν η παλιά Πορφυριάδα, ο Ιωάννης Χατζηγιάννης, ένας από τους χρηματοδότες της νέας Πορφυριάδας, αποφασίζει την ανέγερση ενός παρθεναγωγείου, το οποίο θα λειτουργούσε ως δημοτικό σχολείο θηλέων. Έτσι, το 1903 χτίζεται στην ίδια θέση το Χατζηγιάννειο Παρθεναγωγείο, που πολύ αργότερα λειτούργησε ως Γυμνάσιο. Σήμερα εκεί στεγάζεται η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Πολλά παιδιά αγροτικών οικογενειών χρειαζόταν να περπατούν καθημερινά για αρκετή ώρα μέχρι να φτάσουν στην Πορφυριάδα και το Χατζηγιάννειο Παρθεναγωγείο, διανύοντας πολλά χιλιόμετρα από τα καλύβια τους, εκτός του Καρλοβάσου. Καλύβια αποκαλούσαν οι Καρλοβασίτες τα μικρά αυτοσχέδια καταλύματα εντός αγροτικών εκτάσεων, στα οποία διέμεναν οι οικογένειες για όσο διάστημα διαρκούσαν οι αγροτικές εργασίες, συνήθως έξι μήνες κάθε χρόνο. Οι μικροί μαθητές, αναγκασμένοι να βοηθούν τους γονείς τους στα καλύβια, ζούσαν μια επίπονη καθημερινότητα, προσπαθώντας να ανταποκριθούν και στις απαιτήσεις του σχολείου.
Η Πορφυριάδα Σχολή εκτός από δημοτικό σχολείο, πλέον φιλοξενεί πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις.
Προφορική Μαρτυρία για την Πορφυριάδα Σχολή & Χατζηγιάννειο Παρθεναγωγείο
Κτήρια-Τοπόσημα Καρλοβάσου
Σάμος, Καρλόβασι
«Το πρωί κατεβαίναμε στο σχολείο με τα πόδια και το βράδυ γυρνούσαμε (στο καλύβι). Όποιον έβρισκα στο δρόμο του έλεγα «θείε, τι ώρα είναι;» μη τυχόν και δεν προλάβω το σχολείο, δεν θα το ξεχάσω αυτό»
(Χρυσάνθη Χριστοδούλου, αρ. 012)
Εμπορική Σχολή Καρλοβάσου
Κατά την περίοδο της Κατοχής το κτήριο επιτάχθηκε από τους Ιταλούς και μετατράπηκε σε νοσοκομείο. Σύμφωνα με μαρτυρίες αρκετοί ήταν οι ντόπιοι που έτυχαν της φροντίδας Ιταλών γιατρών. Θεωρήθηκε ένα από τα καλύτερα σχολεία, αφού οι απόφοιτοι της Εμπορικής Σχολής μπορούσαν να απορροφηθούν εύκολα σε δημόσιες υπηρεσίες ή τράπεζες, καθώς οι γνώσεις τους στα εμπορικά και οικονομικά ζητήματα ήταν κατά κοινή ομολογία εξαιρετικές. Το επίπεδο σπουδών της Εμπορικής Σχολής έκανε πολλά παιδιά από όλη τη Σάμο να θέλουν να φοιτήσουν εκεί. Όσοι Σαμιώτες ήθελαν να ακολουθήσουν καριέρα στα οικονομικά έρχονταν στην Εμπορική Σχολή Καρλοβάσου. Όσοι Καρλοβασίτες επιθυμούσαν κλασικές σπουδές, πήγαιναν στο σχολείο του Μαραθόκαμπου. Στην Εμπορική Σχολή φοιτούσαν και τα παιδιά από τα κοντινά στο Καρλόβασι χωριά, τα οποία έφταναν καθημερινά περπατώντας χιλιόμετρα ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν.
Στο Καρλόβασι τα κορίτσια δεν αποκλείονταν από την εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν ήταν λίγες οι Καρλοβασίτισσες που αποφοίτησαν από την Εμπορική Σχολή. Κάποιες μάλιστα κατάφεραν να βγουν και στην αγορά εργασίας έχοντας ως πολύτιμο εφόδιο το απολυτήριό τους.
Προφορικές Μαρτυρίες για την Εμπορική Σχολή Καρλοβάσου
Κτήρια-Τοπόσημα Καρλοβάσου
Σάμος, Καρλόβασι
«Παρουσιάστηκε ένα μεγάλο απόστημα στο πόδι μου. Τι να κάνουμε; Που να πάμε; Μας συστήνουν μία πρακτικιά στο Καρλόβασι, που έκανε αλοιφές και τέτοια… πηγαίναμε δύο μήνες και όταν τη ρώτησε η μητέρα μου πόσο θα κρατήσει αυτή της είπε ότι θα χειμωνιάσω και λέει η μάνα μου «αυτά τα πράγματα όταν πολυκαιρίζουν δεν έχουν καλή κατάληξη». Τελικά πήγαμε στον καθηγητή γαλλικών που είχαμε, του είπαμε πως είχαν τα πράγματα και πήγαμε στους Ιταλούς κι αυτός έκανε τον διερμηνέα. Ήρθε ο καημένος και συνεννοήθηκε με τους Ιταλούς, με πήρανε πάνω και με κάνανε παρακέντηση… Θεός σχωρέστον την ψυχή του, ήταν καλό γιατρός και καλός άνθρωπος»
(Χρυσούλα Βακάκη, 2021)
«Στη Λέκκα (χωριό πολύ κοντά στο Καρλόβασι), τα παιδιά που δεν είχαν την οικονομική ευχέρεια να νοικιάσουν σπίτι, κατέβαιναν και ανέβαιναν κάθε μέρα με τα πόδια. Κι όταν έβρεχε, μπαίνανε μέσα στο ρέμα, γιατί περνούσαν από το ρέμα, μπαίνανε μέσα στο ρέμα, βρεχόντουσαν και ανεβαίνανε. Κι όταν έκανε μεγάλη κατεβασιά το ρέμα, γιατί τότε έκανε πολλές βροχές, τότε έβρεχε 40 μέρες, ή πηγαίνανε από τον δρόμο τον αμαξωτό, που ήτανε πάρα πολύ μακριά, ή μένανε σε φίλους, σε συγγενείς μια βραδιά. Ήτανε δύσκολα τα χρόνια!»
(Καλλιόπη Σταύρου, 2021)
«Κάναμε τις γυμναστικές επιδείξεις, τα αγόρια φορούσανε το μπλε σορτς και άσπρο φανελάκι. Εμείς μπλε φούστες και άσπρη μπλούζα και τα άσπρα παπούτσια τα ΕΛΒΙΕΛΑ. Στο τέλος, έπρεπε να πέσουν κάτω τα παιδιά και να γράψουν με το σώμα τους Δημοσία Εμπορική Σχολή Σάμου, δηλαδή Δ, Ε, Σ, Σ και στη μέση να έχουν τελείες. Ένα παιδί που έκανε την «τελεία» είναι ο Νίκος ο Μητζάνης, ζει ακόμα. Επειδή ήτανε μικροκαμωμένος ήτανε η «τελεία». Ο άλλος ήτανε ο Νίκος ο Κατσικάκης, πάλι «τελεία». Τον άλλον δεν θυμάμαι. Ίσως να ήταν και από τη Λέκκα, γιατί ερχόνταν παιδιά με τα πόδια το πρωί από τη Λέκκα στο σχολείο και το βράδυ φεύγανε. Από την Υδρούσσα, από τα Κοντακαίικα. Κι όλοι αυτοί γινήκανε κάποιοι. Άλλοι γινήκανε αεροπόροι αξιωματικοί, άλλοι γινήκανε στις τράπεζες. Από την Εμπορική Σχολή είχε ένα καλό, βγαίνανε τα κορίτσια, δηλαδή απαγορευόταν από την κοινωνία να πιάσουμε εμείς τα κορίτσια δουλειά. Πηγαίναμε έτσι, μόνο για να μάθουμε»
(Ευαγγελία Πρατσινάκη, 2020)
«Είχα τελειώσει την Εμπορική Σχολή και ήξερα και αγγλικά. Εγώ ήμουνα καλή μαθήτρια και ήθελα να πάω να σπουδάσω αλλά ορφάνεψα και δεν είχα χρήματα. Δεν πειράζει. Πήγα αυτού (εν. στην Εμπορική Σχολή), καλά ήτανε. Η Γαρυφαλλίτσα (εν. τη γυναίκα του Ρίτσου, η οποία ήταν συγγενής της πληροφορήτριας) όταν πέρασε στην ιατρική δεν υπήρχε άλλη. Τον Ρίτσο τον είχε γνωρίσει ως φοιτήτρια. Δούλεψα και στο Δημοτολόγιο και στο Ληξιαρχείο και στους προϋπολογισμούς και στους απολογισμούς. Γυναίκα δεν υπήρχε τότε άλλη στο Δήμο. Εγώ δούλευα. Δούλευαν κι άλλες στα χωράφια και σε μαγαζιά συγγενών αλλά όχι σε ξένες δουλειές»
(Πόπη Καλησπέρη, 2020)
Λαογραφικό Μουσείο Καρλοβάσου
Το Δημοτικό Φαρμακείο θα συνεχίσει για πάρα πολλά χρόνια να παρέχει ιατρική φροντίδα και φάρμακα σε όσους κατοίκους το είχαν ανάγκη. Οι σημερινοί κάτοικοι το θυμούνται ως το «Υγειονομικό», το οποίο σταμάτησε τη λειτουργία του το 1986, οπότε και δημιουργήθηκε το Κέντρο Υγείας στην περιοχή «Πευκάκια».
Η ιδέα για τη δημιουργία Λαογραφικού Μουσείου στο Καρλόβασι ξεκίνησε το 1993 με την επιλογή από τον Δήμο του Δημοτικού Φαρμακείου ως χώρου στέγασής του. Τη συγκέντρωση των εκθεμάτων και την οργάνωση του νέου μουσείου ανέλαβαν Καρλοβασίτισσες, οι οποίες φρόντισαν να το ολοκληρώσουν άμεσα, το 1994. Οι εκθεσιακοί χώροι και τα αντικείμενα παραπέμπουν στον τύπο ενός Καρλοβασίτικου σπιτιού του περασμένου αιώνα. Τα εκθέματά του καλύπτουν μια περίοδο που χρονολογικά εκτείνεται από το 1870 έως το 1955, συνδυάζοντας τον αγροτικό και αστικό χαρακτήρα της καθημερινής ζωής των Καρλοβασιτών. Στο Καρλόβασι ήδη στις αρχές του 20ου αιώνα είχε διαμορφωθεί μια ακμάζουσα και πρωτοπόρα αστική τάξη που προήλθε από την ανάπτυξη των ντόπιων βυρσοδεψείων και των εργοστασίων καπνού. Ταυτόχρονα όμως τα στοιχεία του αγροτικού πολιτισμού παρέμεναν ζωντανά και λειτουργικά. Έτσι, ο επισκέπτης μπορεί να δει ποικιλία αντικειμένων, όπως αργαλειό, υφαντά, σοφρά, σκάφη για το ζύμωμα, αγροτικά εργαλεία και πορσελάνινα αντικείμενα, σκαλιστούς καθρέφτες και καναπέδες αλλά και εντυπωσιακά ρούχα των πλουσίων κυριών της πόλης.
Πηγή για το Λαογραφικό Μουσείο Καρλοβάσου
Κτήρια-Τοπόσημα Καρλοβάσου
Σάμος, Καρλόβασι
Σαμιακή Στοά (1926), τ.Α’, (επιμ.) Θεοσεβεία Βεργή, Καρλόβασι, σ. 15
«… ο αείμνηστος Γεώργιος Βεργής, έμπορος Καρλοβάσιος, υπό φιλανθρωπικών αισθημάτων ορμώμενος, ανήγειρε κτίριον φαρμακείου περικαλλές, με γραφεία εφορείας, φαρμακοποιού, ιατρού, αποθήκης φαρμάκων, εργαστηρίου και κήπου δαπανήσας εξ ιδίων ουκ ολίγα…»
Προφορικές Μαρτυρίες για το Λαογραφικό Μουσείο Καρλοβάσου
Κτήρια-Τοπόσημα Καρλοβάσου
Σάμος, Καρλόβασι
«…το Δημοτικό Φαρμακείο ήταν προς το τέλος του 1800 με αρχές του 1900. Στα μισά του 1950, ’60, κάπου τότε, σταμάτησε σαν φαρμακείο κι έγινε κάτι σαν κέντρο υγείας, με γιατρό, με μαία, γεννούσαν μέσα οι γυναίκες, με νοσοκόμα… Σκουμπερδής, ο γιατρός, εξαιρετικός άνθρωπος. Μαία ήταν η κ. Ελευθερία, όλα μας τα παιδιά αυτή μας τα ξεγέννησε»
(Καλλιόπη Σταύρου, 2020)
«Το κτήριο αυτό εδώ ήτανε κλειστό από το 1986, ήταν το ονομαζόμενο «Υγειονομικό» και όταν έγινε το Κέντρο Υγείας έκλεισε αυτό εδώ σαν «Υγειονομικό» και μεταφέρθηκαν οι γιατροί και όλα αυτά, ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός, μεταφέρθηκαν στο καινούργιο Κέντρο Υγείας, οπότε μέχρι το 1993 ήταν ανενεργό και κλειστό σαν κτήριο»
(Μαρία Μαρούκη, 2020)
«Λοιπόν, μας έδιναν από παλαιά πιάτα, μας έδιναν μικρά επιπλάκια, η κ. Θάλεια Ζαΐμη μας έδωσε έναν αργαλειό, με το πανί απάνω, αυτό που είναι ήδη στημένο, μας έδωσαν εργαλεία αγροτικά, που είναι μέσα, μας έδωσαν παλιές μηχανές γαζώματος, μας έδωσαν κρεβάτι, μετά μας έδιναν στρωσίδια του κρεβατιού, κεντημένα μαξιλάρια, σεντόνια, υφαντά, παλιά εσώρουχα, μας είχαν δώσει ένα νυχτικό που το φορούσε η παρθένα νύφη, που αυτό ήτανε γαζωμένο και έπρεπε να το ξηλώσει ο γαμπρός…»
(Καλλιόπη Σταύρου, 2020)
Το Ηγεμονικό Μέγαρο στο Καρλόβασι
Το καθεστώς της Ηγεμονίας της Σάμου συνδέεται με το δεύτερο Πρωτόκολλο του Λονδίνου του 1829, σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα αναγνωριζόταν ως ξεχωριστό αυτόνομο κράτος υπό την κυριαρχία ενός χριστιανού κληρονομικού ηγεμόνα που θα επιλεγόταν από τις Δυνάμεις. Στα σύνορα του ελεύθερου ελληνικού κράτους δεν είχε συμπεριληφθεί, μεταξύ άλλων νησιών, η Σάμος για την οποία αποφασίστηκε το καθεστώς της τουρκικής επαρχίας. Παρά την αντίσταση των Σαμιωτών, το 1832 το νησί αναγνωρίστηκε με φιρμάνι ως Ηγεμονία. Οι Σαμιώτες αναγνώρισαν σε Γενική Συνέλευση την Ηγεμονία τον Αύγουστο του 1834. Πρακτικά αυτό σήμαινε ότι η Σάμος θα ήταν ένα ημιαυτόνομο κράτος με χριστιανό Ηγεμόνα που διοριζόταν από την Υψηλή Πύλη. Παρά την υπαγωγή του στην Πύλη, το νησί κατάφερε να αναπτυχθεί ιδιαίτερα κατά την περίοδο αυτή, που διήρκησε για περίπου 80 χρόνια. Το 1912 παύει το Ηγεμονικό καθεστώς στο νησί και η Σάμος ενώνεται με την Ελλάδα. Το Ηγεμονικό Μέγαρο θα εξακολουθήσει να λειτουργεί στεγάζοντας ανά διαστήματα διάφορες υπηρεσίες.
Σήμερα απέναντι από το κτήριο του Ηγεμονικού Μεγάρου εξακολουθεί να λειτουργεί και ο «Μεγάλος Καφενές», νυν «Κέρκης». Σύμφωνα με μαρτυρίες το κτήριο ανήκε αρχικά στον Ιωάννη Χατζηγιάννη και λειτουργούσε ως πολιτικό γραφείο, έξω από το οποίο οργανώνονταν διάφορες παραστάσεις διαμαρτυρίας από εργάτες βυρσοδεψείων, διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας και αμοιβή αντάξια του κόπου τους.
Πηγή για το Ηγεμονικό Μέγαρο στο Καρλόβασι
Κτήρια-Τοπόσημα Καρλοβάσου
Σάμος, Καρλόβασι
Νόου, Νίκος (1976), Σάμος, η γη μας. Ιστορία, Χρονικό, Φωτογραφία – Τουρισμός, σ. 30-3
«Με το νέο λοιπόν καθεστώς της ΗΓΕΜΟΝΙΑΣ η ΣΑΜΟΣ απέχτησε μια εσωτερική ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ. Έγινε δηλαδή ένα μικρό ημιανεξάρτητο Κράτος. Με δικιά της σημαία, δικιά της χωροφυλακή, ταχυδρομείο, τελωνείο, δικαστήριο, και τέλος με ΒΟΥΛΗ, και Βουλευτές, που έβγαζε ο Λαός ύστερα από καθολική ψηφοφορία. Τον ΗΓΕΜΟΝΑ του Νησιού διόριζε ο Σουλτάνος. Απαραίτητα όμως έπρεπε ναναι χριστιανός και από γενιά Ελληνική. Το ηγεμονικό τούτο καθεστώς, πότε γινόταν τυραννικό και πότε φιλελεύθερο. Ανάλογα με τις ιδέες του κάθε ηγεμόνα, και τον πλούτο ή τη φτώχεια της καρδιάς του… Πολλοί από τους ηγεμόνες φερθήκανε καλά, και βοηθήσανε, και το Λαό και το Νησί. Έτσι η Σάμος, αναπτύχθηκε οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά, και σε μια εποχή μεγάλης δυστυχίας και αθλιότητας για τα άλλα νησιά του Αιγαίου, έγινε ένα προνομιούχο νησί»
Προφορικές Μαρτυρίες για το Ηγεμονικό Μέγαρο στο Καρλόβασι
Κτήρια-Τοπόσημα Καρλοβάσου
Σάμος, Καρλόβασι
«Επειδή, λοιπόν, αυτοί οι τρεις(Χατζηγιάννης, Βλιάμος, Νικολάου) είχαν την πλειοψηφία των βουλευτών με το μέρος τους, ο Χατζηγιάννης ήταν και αρχηγός κόμματος, φυσικά βουλευτές ήταν και ο Νικολάου και ο Βλιάμος, ο Χατζηγιάννης είχε δύναμη σχεδόν σε όλη τη Σάμο, ήτανε σπουδαία ηγετική μορφή, έτσι λοιπόν σκέφτηκαν ότι δεν μπορεί ο Ηγεμόνας να είναι όλο τον καιρό εκεί (εν. στο Βαθύ). Θα έπρεπε κάποιο καιρό να βρίσκεται κι εδώ. Με αυτήν, λοιπόν, την προοπτική έχτισαν το Μέγαρο εδώ. Πήραν απόφαση οι τρεις κοινότητες (Νέου, Μεσαίου, Παλαιού) ότι πρέπει να φτιαχτεί αυτό το κτήριο εδώ για να μπορεί να έχει στέγη, τον χώρο το δικό του, ο Ηγεμόνας, γιατί μέχρι τότε φιλοξενούταν στα διάφορα σπίτια των διαφόρων φίλων και γνωστών, υψηλών βέβαια προσώπων της εποχής εκείνης εδώ στο Καρλόβασι. Έτσι το χτίσανε. Βέβαια, οι Βαθιώτες φοβόντουσαν ότι αν ο Ηγεμόνας έρθει από εδώ, να κατοικήσει έστω και για κάποιους μήνες ή για κάποιο χρονικό διάστημα, οι Καρλοβασίτες και με τη δύναμη που είχε ο Χατζηγιάννης, γιατί τον λέγανε και «ηγεμονοφάγο», μπορούσε δηλαδή να ανεβάσει και να κατεβάσει ηγεμόνες μέσα στα 30 χρόνια που ήταν εκείνος αρχηγός κόμματος πολλοί ηγεμόνες ανεβήκανε και κατεβήκανε σχετικά εύκολα με την επιρροή του, φοβήθηκαν ότι μπορεί να μεταφερθεί και η πρωτεύουσα από το Βαθύ στο Καρλόβασι»
(Μαρία Μαρούκη, 2020)
«…όταν εγώ ήμουνα 7-8 χρονών, ο μπαμπάς μου είχε εκείνο το καφενείο, τον Μεγάλο Καφενέ, γιατί απέναντι το Μέγαρο (το Ηγεμονικό) ήταν δημόσιες υπηρεσίες, απάνω ήταν η εφορία, το δημόσιο ταμείο και κάτω ήταν η αστυνομία. Στο ισόγειο ήταν η αστυνομία και στο από πάνω ήταν οι δημόσιες υπηρεσίες. Και ο πατέρας μου είχε δουλειά γιατί είχε καφέδες, είχε ουζάκια, είχε ξέρω ‘γω τι άλλο»
(Καλλιόπη Σταύρου, 2020)
Αστρουλάκης, Νικήτας. (1926). «Το άσυλον των λεπρών Σάμου», Σαμιακή Στοά, τ.Α’, (επιμ.) Θεοσεβεία Βεργή, Καρλόβασι.
Βακιρτζής, Ιωάννης. (2005). Ιστορία της Ηγεμονίας Σάμου 1834-1912, Αθήνα.
Βαρβούνης,
Μανόλης. (2018). «Η λέπρα στη Σάμο: Από την παραδοσιακή ιατρική στην
επιστημονική αντιμετώπιση», Πρακτικά Πανελλήνιου Επιστημονικού
Συνεδρίου, Αθήνα, 7-11 Μαρτίου 2012, Λαϊκή Ιατρική και Ιατρική Επιστήμη. Σχέσεις Αμφίδρομες, τ. Β’, σσ. 379-399, Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.
Δαμιανίδης, Κώστας. (2004). «Προφορικές μαρτυρίες για την ξυλοναυπηγική στη Σάμο», Καλοκαιρινές Σαμιακές Συναντήσεις, σ. 196-208.
Δημητρίου, Νικόλαος. (1979). Ιστορία της Σάμου, Αθήνα: Εκτύπωσις «ήρα».
Δημητρίου, Νικόλαος. (1985). Λαογραφικά της Σάμου, τ. 2, Αθήνα: Ν. Δημητρίου.
Δημητρίου, Νικόλαος. (1987). Λαογραφικά της Σάμου, Αλκιβιάδης Δημητρίου (επιμ.), τ. 4, Αθήνα.
Δημητρίου, Νικόλαος. (1996). Λαογραφικά της Σάμου 7, Λεξικό του Γλωσσικού Σαμιακόυ Ιδιώματος, Αθήνα.
Έθιμα και Παραδόσεις στο Καρλόβασι και στα περίχωρα. (2007). Τ.Ε.Ε. –ΕΠΑ.Λ. Καρλοβάσου.
Ζαφείρης, Γιάννης. (1977). Λογοθέτης Λυκούργος. Ο Μεγάλος Σαμιώτης Αρχηγός του 1821, Αθήνα.
Θρασυβούλου, Δημήτρης. (2007). «Ο εμφύλιος στη δυτική Σάμο. Το επεισόδιο της Λέκας, Μάιος 1946», στο Καρλόβασι Σάμου. Ένα νησιωτικό, εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο στο ανατολικό Αιγαίο (Πρακτικά Συνεδρίου), Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων & Γενικά Αρχεία του Κράτους-Αρχεία Νομού Σάμου.
Καλατζής, Κώστας. (1992)[1990]. Το ταμπάκικο, Αθήνα: ΠΙΤΣΙΛΟΣ.
Καλατζής, Κώστας. (2007). «Πρόσωπα και τόποι του χθεσινού Νέου Καρλοβάσου», Πρακτικά συνεδρίου Καρλόβασι Σάμου. Ένα νησιωτικό, εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο στο ανατολικό Αιγαίο, Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων, Γενικά Αρχεία του Κράτους – Αρχεία Νομού Σάμου, σσ. 107-139.
Καλομοίρη, Χαρά. (1997). «Η γέννηση ενός φεστιβάλ», στο Ο Μανώλης Καλομοίρης και η ελληνική μουσική, Σάμος: Φεστιβάλ «Μανώλης Καλομοίρης».
Καραθανάσης, Κώστας. (1995). Γεώργιος Κλεάνθης. Ο Σαμιώτης Εθνικός Βάρδος, Αθήνα: Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος.
Κεντούρης, Αλέξανδρος. (1939). «Η Βυρσοδεψία εν Σάμω», στο Σαμιακόν Ημερολόγιον, Αθήναι, σσ. 56-63.
Κιλουκιώτης, Ιωάννης. (2020). «Η βυρσοδεψία στο Καρλόβασι της Σάμου» (www.samosin.gr 14/4/20).
Κλουβάτος, Κ. Δημήτριος. (2006). Σαμιακά Πεπραγμένα, τ. 1, βιβλίο τρίτο: Το Αμπέλι/κρασί της Σάμου, Καρλόβασι.
Κόγιας, Ντίνος. (2000). Τροχιόδρομος Καρλοβασίων Σάμου (1905-1939), Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων.
Κόγιας, Ντίνος. (2004). «Οι μαστόροι του Πηλού στη Σάμο (1870-1970)», στο Καλοκαιρινές Σαμιακές Συναντήσεις, Α. Σφοίνη (επιμ.), Αθήνα.
Κόμης, Κώστας. (2014). «Η λέπρα στη Σάμο (19ος – 20ος αιώνας)», Πρακτικά Συνεδρίου (Σάμος, 2-4 Νοεμβρίου 2012), Από την αυτονομία στο εθνικό κράτος. Η ενσωμάτωση της Σάμου στην Ελλάδα, σσ. 233-266, Σάμος: Γενικά Αρχεία του Κράτους, Αρχεία Νομού Σάμου.
Κουρέρης, Γεώργιος. (2013). Η ιατρική στη Σάμο κατά την περίοδο της Ηγεμονίας (1834-1912), Διδακτορική Διατριβή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ιατρική Σχολή.
Κουτσός, Νικόλαος. (2020). Στο λυκόφως ενός Βυρσοδεψείου, Πειραιάς.
Κρητικίδης, Εμμανουήλ. (1867). Αρχαιολογία. Αρχαίοι ναοί της Σάμου μετ’ ανακαλυφθεισών επιγραφών, Σύρος: Τύποις Ρ. Πρίντεζη
Κρητικίδης, Εμμανουήλ. (1870). Πραγματεία περί της ερημώσεως και του συνοικισμού της Σάμου, Σύρος: Τύποις Ρ. Πρίντεζη
Κροκίδης, Δημήτρης. (1999). «Μια προσπάθεια για την καταγραφή των βυρσοδεψείων στο Καρλόβασι της Σάμου», Τεχνολογία. Ενημερωτικό δελτίο πολιτιστικού τεχνολογικού ιδρύματος ελληνικής τράπεζας βιομηχανικής αναπτύξεως, τεύχος 9, σσ. 24-26.
Νόου, Νίκος. (1976). Σάμος, η γη μας. Ιστορία, Χρονικό, Φωτογραφία – Τουρισμός
Οικονόμου, Ανδρομάχη. (1994). «Σημείωμα για τη βυρσοδεψία στη Σάμο», Σαμιακές Μελέτες, τ. Α’, Αθήνα: Πνευματικό Ίδρυμα Σάμου «Νικόλαος Δημητρίου», σσ. 189-192.
Παπακωνσταντίνου, Θανάσης (επιμ.). (1999). Τα βυρσοδεψεία και το Καρλόβασι, Λύκειο Καρλοβάσου, Ομάδα μαθητών, Καρλόβασι.
Ρίτσου, Έρη. (2007). «Ο Γιάννης Ρίτσος στο Καρλόβασι», στο Καρλόβασι Σάμου. Ένα νησιωτικό, εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο στο ανατολικό Αιγαίο (Πρακτικά Συνεδρίου), Αθήνα: Δήμος Καρλοβασίων & Γενικά Αρχεία του Κράτους-Αρχεία Νομού Σάμου.
Σεβαστάκης, Αλέξης. (1979). Σφαγείο (μυθιστόρημα), Αθήνα: Θεμέλιο.
Σεβαστάκης, Αλέξης. (1995). Ιστορικά Νέου Καρλοβάσου Σάμου 1768-1840, Αθήνα: Πνευματικό Ίδρυμα Σάμου «Νικόλαος Δημητρίου».
Σταματιάδης, Επαμεινώνδας. (1970). Σαμιακά. Ιστορία της Σάμου. Από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι το 1890, τ. Δ’, Αθήνα: Ιωάννης Σοφούλης.
Τσέλαλη, Γιώτα. (1998). «Η σαμιακή βυρσοδεψία», Καθημερινή, Αφιέρωμα Επτά Ημέρες, 9/8/1998, σσ. 21-22.
Χατζηγεωργίου, Σταύρος. (2002). Συνδικάτα. Το εργατικό κίνημα των βυρσοδεψεργατων Καρλοβάσου Σάμου 1899-1947, Αθήνα: υπερόριος.
Χουσνή, Έλενα. (2018). Καταραμένες Πολιτείες, Αθήνα: Κύφαντα.
Psaropoulou, Betty. (1986). Last Potter of the east Aegean, Nauplion: Peloponnesian Folklore Foundation.
- Σταμάτης Ανδριανόπουλος
- Πάτρα Βαθιώτη
- Σταματία Βαθιώτη
- Χρυσούλα Βακάκη
- Χρήστος Βαρβατές
- Ευτυχία Γιοβάνη
- Δημήτρης Θρασυβούλου
- Πόπη Καλησπέρη
- Ειρήνη Καπώλη-Φοροπούλου
- Δέσποινα Κελεμπέση
- Χαράλαμπος Κοτζαμάνης
- Νικήτας Κυπαρίσσης
- Μανώλης Κυριαζής
- Εμμανουέλα Μακρή-Βαθιώτη
- Μαριγούλα Μακρή
- Στέλιος Μακρής
- Μαρία Μαρούκη
- Μανώλης Ματθαίου
- Φώτης Ματθαίου
- Σταυρίτσα Μιχαλιού
- Ρένα Παντελόγλου-Σταματάκη
- Μαρία Παπακωνσταντίνου
- Βαγγέλης Παριανός
- Ευαγγελία Πρατσινάκη
- Σαρηγιάννη Μάτα
- Δημήτρης Σιδεράτος
- Στέλιος Σιδηρουργός
- Καλλιόπη Σταύρου
- Κώστας Σταύρου
- Ανδρέας Τσουκαλάς
- Χρυσάνθη Χριστοδούλου