Νησί :Λέσβος
Οικισμός :Μήθυμνα

Κοινωνική Ζωή στη Μήθυμνα

1

Κρήνες και κοινωνική συναναστροφή

Στον παραδοσιακό οικισμό του Μολύβου υπάρχει διάσπαρτος ένας μεγάλος αριθμός κρηνών, που μαρτυρούν μια καλά οργανωμένη πόλη, αφού οι κάτοικοί της είχαν εύκολη πρόσβαση στο τρεχούμενο νερό πριν από την εισαγωγή και εγκατάσταση των συστημάτων ύδρευσης. Σε αυτές τις κρήνες συναντιόντουσαν καθημερινά οι ντόπιοι είτε για να πιουν νερό από τα τάσια που υπήρχαν κρεμασμένα με αλυσίδες είτε για να προμηθευτούν νερό για το σπίτι. Εκτός από τη χρηστική τους αξία, οι κρήνες αποτελούσαν ταυτόχρονα τόπους κοινωνικής συναναστροφής, μιας και εκεί οι κάτοικοι ξαπόσταιναν συζητώντας τα νέα τους, κουβέντιαζαν για τις δουλειές τους ή ακόμα και  κουτσομπόλευαν. Για τους Οθωμανούς κατοίκους οι κρήνες είχαν επιπλέον συμβολική σημασία, αφού το νερό ήταν απόλυτα συνδεδεμένο και με την επιτέλεση των θρησκευτικών τους καθηκόντων. Άλλωστε, οι περισσότερες κρήνες του Μολύβου, οι οποίες εξακολουθούν να ονομάζονται χαζανέδες (δεξαμενές) ή τσεσμέδες, φέρουν αναθηματικές μαρμάρινες πλάκες με χρονολογήσεις του μωαμεθανικού ημερολογίου.

Από τις κρήνες αυτές προμηθεύονταν το νερό και οι νεαρές γυναίκες που επιτελούσαν το έθιμο του Αϊ Γιάννη του Κλήδονα, γνωστό σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Την παραμονή της εορτής του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου (24 Ιουνίου), νεαρές και ανύπαντρες γυναίκες από όλες τις γειτονιές πήγαιναν στις κρήνες, γέμιζαν με νερό τα δοχεία τους και κατευθύνονταν προς το σπίτι χωρίς να τους επιτρέπεται να μιλήσουν.

Με το νερό των κρηνών σχετιζόταν κι ένα πρωτοχρονιάτικο έθιμο που επιτελούνταν στον Μόλυβο. Όταν άλλαζε ο χρόνος, παιδιά πήγαιναν στις κρήνες και γέμιζαν τα δοχεία τους με νερό. Τη βρύση την άφηναν ανοιχτή έτσι ώστε να μη στερέψει η καλοτυχία για ολόκληρο το νέο χρόνο. Με το νερό που κουβαλούσαν, πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι και ραίνοντας όλο το σπίτι έδιναν ευχές, όπως «όσο τρέχει το νερό, να τρέχει το καλό μέσα στο σπίτι σας».

Τεκμήρια :


2

Βόλτα και καντάδα

Στις γειτονιές του Μολύβου οι κάτοικοι συνήθιζαν να κάνουν τη «βόλτα» τους και να περιφέρονται κάνοντας τις «καντάδες» τους. Η «βόλτα», η οποία γινόταν κυρίως στον δρόμο προς το εμβληματικό ξενοδοχείο Δελφίνια, ήταν αφορμή συνάντησης και γνωριμίας μεταξύ νεαρών αγοριών και κοριτσιών. Από αυτές τις συναντήσεις, συχνά προέκυπταν έρωτες, που εκδηλώνονταν μέσω της παραδοσιακής «καντάδας». Για την επιτέλεση της ο ερωτευμένος νέος, συχνά ακολουθούμενος από τους φίλους του, κατευθυνόταν το βράδυ προς το σπίτι της αγαπημένης του. Εκεί όλοι μαζί τραγουδούσαν, με σκοπό να κάνουν αισθητή την παρουσία τους, αναμένοντας κάποιο σημάδι ανταπόκρισης από την κοπέλα. Τα αυστηρά ήθη της εποχής, ειδικά όσον αφορά στα κορίτσια, δεν επέτρεπαν την άμεση συναναστροφή των ερωτευμένων. Έτσι, αν η κοπέλα ενδιαφερόταν για τον νεαρό που της έκανε «καντάδα», επιβεβαίωνε το ενδιαφέρον της προς αυτόν είτε βγαίνοντας έξω είτε ανάβοντας κάποιο φως, αν δεν είχε τη δυνατότητα να εμφανιστεί η ίδια.

Τεκμήρια :


3

Το γειτονιό

Στον Μόλυβο η οργάνωση της κοινωνικής ζωής στις γειτονιές γίνεται και μέσα από δίκτυα γυναικών, που συνήθως είναι μεταξύ τους συγγενείς. Μένουν σε κοντινά σπίτια, που συνήθως έχουν κληρονομήσει ως προίκα από την οικογένειά τους.  Οι σχέσεις μεταξύ τους βασίζονται στην αλληλοβοήθεια. Έτσι οι γυναίκες του Μολύβου κάνουν το γειτονιό, με τις γειτονιές και τον χώρο του σπιτιού να είναι ο κυρίως χώρος κοινωνικότητάς τους σε αντίθεση με το καφενείο ή το λιμάνι που αποτελούν κατεξοχήν χώρο δράσης των αντρών. Στις καθημερινές συναντήσεις τους είτε στις κρήνες είτε κυρίως στο γειτονιό οι γυναίκες βρίσκουν την ευκαιρία να ανταλλάξουν τα νέα τους, να κεντήσουν, να τραγουδήσουν. Κι επιπλέον, όλες μαζί να αναλάβουν το σκούπισμα και το ασβέστωμα της γειτονιάς ή την παρασκευή τοπικών εδεσμάτων, με πιο χαρακτηριστικό το κριθαράκι.

Τεκμήρια :


4

Έθιμο του Άη Γιάννη του Κλήδονα

Με τις κρήνες του Μολύβου συνδέεται το έθιμο του Άη Γιάννη του Κλήδονα, γνωστό σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Την παραμονή της γιορτής του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου (24 Ιουνίου), νεαρές και ανύπαντρες γυναίκες από όλες τις γειτονιές πήγαιναν στις κρήνες, γέμιζαν με νερό τα δοχεία τους και κατευθύνονταν προς το σπίτι τους, χωρίς να τους επιτρέπεται να μιλήσουν. Το αμίλητο νερό που έπαιρναν μαζί τους το άδειαζαν σε ένα σκεύος. Οι υπόλοιπες κοπέλες έριχναν μέσα σε αυτό διάφορα προσωπικά μικρά αντικείμενα, όπως σκουλαρίκια, δαχτυλίδια, βραχιολάκια. Το σκεύος σκεπαζόταν με ένα κόκκινο πανί.  Το επόμενο βράδυ το άνοιγαν και η κάθε κοπέλα έπαιρνε πίσω το αντικείμενό της με τη συνοδεία τραγουδιών. Η διαδικασία αυτή, σύμφωνα με τις δοξασίες, αποκάλυπτε στις κοπέλες τους μελλοντικούς τους συζύγους.

Μέρος του εθίμου ήταν και οι καραμποστιές, όπως χαρακτηριστικά λένε τις φωτιές που ανάβουν οι Μολυβιάτες μέχρι σήμερα. Οι νέοι πηδούν πάνω από τις φωτιές, προκειμένου να ξορκίσουν το κακό με τη δύναμη της φλόγας. Όσο ανάβουν οι φωτιές, ακούγονται σκωπτικά ή σατιρικά τετράστιχα, συχνά άσεμνου και τολμηρού περιεχομένου. Σήμερα το έθιμο επιτελείται στην πλατεία Λευκονίκου, στο κέντρο του οικισμού, από τον τοπικό πολιτιστικό σύλλογο.

Τεκμήρια :


5

Το χαμάμ στην Αγορά του Μολύβου

Το χαμάμ που βρίσκεται στην αγορά του Μολύβου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κτήρια της οθωμανικής περιόδου στην περιοχή. Μια κατά προσέγγιση χρονολόγηση τοποθετεί την κατασκευή του μέσα στο 19ο αιώνα και η λειτουργία του ως λουτρού έπαψε κατά τη δεκαετία του 1960. Το κτήριο εγκαταλελειμμένο έκτοτε θα υποστεί όλες τις πιθανές φθορές ως έρμαιο των καιρικών συνθηκών και της έλλειψης συντήρησης. Μόλις το 2011 ξεκίνησαν οι εργασίες αναστήλωσης του και σήμερα χρησιμοποιείται ως χώρος μουσείου, παρέχοντας στον επισκέπτη πληροφοριακό υλικό σχετικά με την κατασκευή και λειτουργία των οθωμανικών λουτρών στη Λέσβο. Το μνημείο έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία του Δήμου και έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο από το Υπουργείο Πολιτισμού με την αριθμ. ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΠ/Γ/3091/53115/25-10-85 (ΦΕΚ706/β/21-11-85) Υπουργική Απόφαση

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χώρος των λουτρών, πέρα από την πρακτική του λειτουργία, ήταν τόπος συνάθροισης και κοινωνικής συναναστροφής των κατοίκων. Μάλιστα, το χαμάμ του Μολύβου ήταν μεικτό, δηλαδή επισκέψιμο τόσο από άνδρες όσο και από γυναίκες, σε διαφορετικές ώρες και με ξεχωριστές εισόδους για το κάθε φύλο. Στο χαμάμ υπεύθυνοι λειτουργίας ήταν ένας ηλικιωμένος για τους άνδρες και μια ηλικιωμένη για τις γυναίκες. Ο χαμαμτζής και η χαμαμτζού φρόντιζαν να εισπράττουν το αντίτιμο για την είσοδο, το οποίο σύμφωνα με μαρτυρίες ήταν σχεδόν μηδαμινό, ενώ ήταν υπεύθυνοι και για την εύρυθμη λειτουργία του χαμάμ.

Οι ντόπιοι που επισκέφθηκαν το χαμάμ στα τελευταία χρόνια λειτουργίας του θυμούνται ότι υπήρχαν άνθρωποι, οι οποίοι, έναντι αμοιβής, προμήθευαν το χαμάμ με ζεστό νερό, που κουβαλούσαν με τα γαϊδουράκια τους από τις θερμές πηγές της κοντινής στον Μόλυβο Εφταλούς: «Το εισιτήριο δεν θυμάμαι πόσο ήταν αλλά ήταν μηδαμινό. Και υπήρχαν και κάποιοι άλλοι που πηγαίναν με τα γαϊδουράκια, που είχαν δύο ντεπόζιτα από τη μία και την άλλη πλευρά, και πηγαίναν και φέρναν ζεστό νερό από την Εφταλού. Το φέρναν εδώ και πληρωνόταν. Κάναν δουλειές ο κόσμος. Δεν υπήρχαν τότε τα μπάνια. Τότε κάναμε ένα μπάνιο την εβδομάδα».

Τεκμήρια :


Αναγνώστου, Σ.(1996). «Συνοπτική ιστορία του Μολύβου (Μήθυμνας) στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και της Απελευθέρωσης». στο Αιγαιοπελαγίτικα θέματα, τόμος 49, σσ. 96-99.

Αξιώτης, Μάκης (1994). Βρύσες στη Λέσβο, Μυτιλήνη: Έκδοση Εταιρείας Αιολικών Μελετών.

Αργύρης, Παντελής (1996). «Λέσβος: Από την κατάκτηση (1462) στη σύγχρονη εποχή», στο Λέσβος η Αιολική, Αθήνα: Αστερισμός.

Ασβεστά, Αλίκη & Ιόλη Βιγγοπούλου (2001). «Περιηγητές στα χαμάμ», 7 Ημέρες, Καθημερινή (20/5/2001), σσ. 11-15.

Βαλέτας, Γεώργιος (1973). «Η πνευματική και εκπαιδευτική Μήθυμνα. Το πλουσιόδωρο λίκνο του Εφταλιώτη», Αιολικά Γράμματα, Γ’, τ. 15, σσ. 207-216.

Ελευθεριάδης, Μίμης (1981). Λέσβος. Το νησί της αρμονίας. Ιστορία- Λαογραφία- Αρχαιολογικά ενδιαφέροντα- Τουρισμός, επιμ. Ν. Δαμδούμης, Μυτιλήνη.

Θεοφίλου, Φαίδων (2010). Η Μήθυμνα στο Φως της Ιστορίας, Μυτιλήνη: Ενδελέχεια.

Θηβαίου-Παπαθεράπων, Παναγιώτα. Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Μηθύμνης «Αργύρης Εφταλιώτης», Ψηφιακός Ηρόδοτος                                     

Καραφύλλη, Μαριάνθη (2021). Σχολεία Μήθυμνας (Μολύβου) Λέσβου, Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Κατσαργύρη-Μαρκεζίνη (2014). Λουτρά και χαμάμ στη Μυτιλήνη: κοινωνικές και πολιτισμικές πρακτικές (τέλη 19ου αι. – τέλη 20ου αι.): συμβολή στη λαογραφική μελέτη της χρήσης του νερού και της σωματικής καθαριότητας, Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Κότσαλη-Παπαδημητρίου, Κατερίνα (1982). Μήθυμνα, Αθήνα: Δήμος Μήθυμνας.

Λεξικό Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Πρόσωπα, Έργα, Ρεύματα, Όροι (2007), Αθήνα: Πατάκης.

Λυκιαρδοπούλου-Κοντάρα, Σταυρούλα (2008). Η εκπαίδευση στη Λέσβο κατά την τελευταία περίοδο της Οθωμανοκρατίας (1800-1912), Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Πολίτης, Λίνος (2003). Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Αθήνα: ΜΙΕΤ.

Σηφουνάκης, Νίκος κ.ά. (1986). Βιομηχανικά κτίρια στη Λέσβο. 19ος και αρχές 20ού αιώνα. Ελαιοτριβεία & Σαπωνοποιεία, Λέσβος: Νομαρχία Λέσβου.

Σιφναίου, Ευρυδίκη κ.ά. (2002). Ενθύμιον Σαπωνοποιίας Λέσβου, (επιμ.) Ε. Σιφναίου, Αθήνα: Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη.

Σκόρδας, Παναγιώτης (2010). Το αφηγηματικό έργο του Αργύρη Εφταλιώτη, Διδακτορική Διατριβή, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, ΕΚΠΑ.

Τάξης, Οικονόμος (1909). Συνοπτική Ιστορία και Τοπογραφία της Λέσβου, Κάιρο: Τυπογραφείο Ι. Πολίτου.

Τσιάμης, Μήτσος (1989). Η κοινωνική ανάπτυξη του Μολύβου (Μήθυμνας) και ο ΜΙΧΑΗΛ ΓΟΥΤΟΣ, Αθήνα: Παπαδήμα.

Χατζηγιάννης, Στράτος (1976). Η ιστορία της Μήθυμνας (η πατρίδα του Αρίονα από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι σήμερα), Αθήνα.
  1. Θανάσης Ανδριώτης
  2. Δημήτρης Βαμβούκος
  3. Δώρα Γιαννάκου-Παρίση
  4. Ρένα Γρηγορίου
  5. Μαριάνθη Καραφύλλη
  6. Βιργινία Μαντέου
  7. Μάρω Μαυρίδη-Ανδριώτη
  8. Νίκος Μόλβαλης
  9. Λένα Μουτάφη
  10. Βιργινία Σαπουνά
  11. Βασίλης Τιτιρέκης
  12. Βασιλική Χαβουτσιώτη
  13. Μαρία Χαραλάμπους
Scroll to Top