Νησί :Λέσβος
Οικισμός :Μανταμάδος

Η Μηχανή τ’ Αγιού στον Μανταμάδο

1

Μηχανή τ’ Αγιού | Κέντρο Πολλαπλών Χρήσεων Μανταμάδου

Ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα στη Λέσβο οι ελαιόμυλοι που λειτουργούσαν με  τη χρήση μυλόπετρων άρχισαν να αντικαθίστανται από ατμοκίνητα ελαιοτριβεία. Για τη λειτουργία τους απασχολούνταν μεγάλος αριθμός εργατών, με διαφορετικές ειδικότητες, όπως ήταν ο θερμαστής, που αναλάμβανε τη λειτουργία του λέβητα για την παραγωγή του ατμού, ο μηχανοδηγός, που φρόντιζε για τη σωστή λειτουργία της ατμομηχανής, ο μπασκιτζής, υπεύθυνος για το υδραυλικό πιεστήριο (μπασκί), οι πετράδες, που χειρίζονταν τον λιόμυλο, οι χαμάληδες, που μετέφεραν τον καρπό από τις αποθήκες στο κυρίως κτήριο και ο γραμματικός που κρατούσε τα λογιστικά αρχεία του ελαιοτριβείου.

Η Μηχανή τ’ Αγιού, το σημερινό Κέντρο Πολλαπλών Χρήσεων Μανταμάδου, κατασκευάστηκε κατά την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας, αρχές του 20ου αιώνα, με εθελοντική εργασία της χριστιανικής κοινότητας Μανταμάδου, προκειμένου να λειτουργήσει ως ελαιοτριβείο. Συνέβαλε αποφασιστικά στην τοπική οικονομική ανάπτυξη και την απαλλαγή των μικροκαλλιεργητών από το καθεστώς των ιδιωτικών εργοστασίων.

Η επιλογή του ονόματος, Μηχανή Τ’ Αγιού, προς τιμήν του Αγίου (Ταξιάρχη) συνδέεται με το πολιτικό-οικονομικό πλαίσιο της εποχής. Σύμφωνα με τις μεταρρυθμίσεις που εισάγει η οθωμανική διοίκηση από τον 19ο  ήδη αιώνα (Τανζιμάτ), οι χριστιανικές κοινότητες της οθωμανικής αυτοκρατορίας είχαν το δικαίωμα να αναλάβουν τη δημιουργία μεγάλων έργων, με την προϋπόθεσή να  βρίσκονται  υπό την εποπτεία της ορθόδοξης εκκλησίας. Με αυτό το καθεστώς, λοιπόν, λειτούργησε τα πρώτα του χρόνια και η Μηχανή τ’ Αγιού.

Η απόφαση για τη δημιουργία κοινοτικού ελαιοτριβείου συνάντησε αρχικά τις έντονες αντιδράσεις των ιδιοκτητών άλλων ελαιοτριβείων του Μανταμάδου, καθώς θεώρησαν ότι  βλάπτονταν τα  συμφέροντά τους. Το κόστος κατασκευής ανήλθε στα 510.000 γρόσια, τεράστια επένδυση για τα δεδομένα της εποχής αλλά και με την οικονομική συνεισφορά και προσωπική εργασία όλων των κατοίκων. Από το 1908 ανοίγεται και βιβλίο δωρητών, όπου εγγράφονται συνεισφορές σε διάφορα νομίσματα της εποχής. Παράλληλα, καταγράφονται προσφορές σε είδος, όπως εθελοντικά ημερομίσθια, μεταφορές με ζώα, οικοδομικά υλικά κ.ά.

Το ελαιοτριβείο, που άρχισε να λειτουργεί το 1909, μετονομάστηκε σε «μηχανή της Κοινότητας» το 1931, με την κυριότητά του να μεταβιβάζεται από την εκκλησία στην κοινότητα. Έκλεισε οριστικά το 1967. Ο μηχανολογικός του εξοπλισμός, που σώζεται μέχρι σήμερα σε ειδικά εκθετήρια εντός του κτηρίου, έφτασε από το μηχανουργείο του Μιλτιάδη Ισηγόνη στη Σμύρνη. Στον ευρύτερο χώρο του ελαιοτριβείου συναντά κανείς δύο ακόμα βοηθητικά κτίσματα. Το πρώτο συνδεόταν με τις διοικητικές λειτουργίες του ελαιοτριβείου, όπως οι πληρωμές των εργαζομένων. Το δεύτερο, μικρότερων διαστάσεων, χρησίμευε ως χώρος υγιεινής.

Στα μέσα της δεκαετίας του ΄80, η Νομαρχία Λέσβου και η Κοινότητα Μανταμάδου αποκατέστησαν το κτήριο που μετατράπηκε σε Κέντρο Πολλαπλών Χρήσεων. Εκεί σήμερα φιλοξενούνται πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως η ετήσια Παλλεσβιακή Έκθεση Κεραμικής, ενώ κάποιοι από τους χώρους παραχωρήθηκαν σε διάφορους πολιτιστικούς συλλόγους του Μανταμάδου.



«Cerameus -Κεραμεύς» (Δημοσιεύεται στα πλαίσια επιχειρησιακού προγράμματος διασυνοριακής συνεργασίας Ελλάδα- Κύπρος 2007-2013)

Αλεξάκης, Ε., 2001, Ταυτότητες και ετερότητες: Σύμβολα, συγγένεια, κοινότητα στην Ελλάδα – Βαλκάνια. Εκδόσεις: Δωδώνη

Αλεξάκης, Ε., 2018 Το εθνογραφικό ημερολόγιο του Μανταμάδου Λέσβου. Το καφενείο, η προίκα, η θυσία (1995-1999), Αθήνα

Αξιώτης, Μ., 1992, Περπατώντας στη Λέσβο, Τόμος Α’. Μυτιλήνη.

Αξιώτης, Μ., 2006, Τα γεφύρια της Λέσβου. Μυτιλήνη: Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου.

Βέης, Δ., 1998, Απ’ο,τι μπόρεσα να θυμηθώ: Γιατί ο Μανταμάδος έγινε κόκκινος.Μανταμάδος

Γιαννοπούλου, Μ., Σ. Δεμέστιχα, 1998, Τσκαλαριά : Τα εργαστήρια αγγειοπλαστικής της περιοχής Μανταμάδου Λέσβου. Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής & Κοινότητα Μανταμάδου.

Δήσσος, Ε., 1992 Το ιστορικό και τα θαύματα του Ταξιάρχη. Τόμοι Α’ και Β’

Διονυσόπουλος Ν., Μάργαρη Ζωή και Γιώργος Νικολάκης, 1997, Λέσβος Αιολείς. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης

Ιωάννα Κατσαργύρη – Μαρκεζίνη, Ι.,2014. “Λουτρά και Χαμάμ στη Μυτιλήνη: Κοινωνικές και Πολιτισμικές Πρακτικές(τέλη 19ουαι. – τέλη 20ού αι.) Συμβολή στη Λαογραφική Μελέτη της Χρήσης του Νερού και της Σωματικής Καθαριότητας. Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. (αναφορά σε Λουτρό Μανταμάδου, σελ. 319-320)

Καπιωτάς Μ., 2010, Άνθρωποι και επαγγέλματα: Χώροι και καταστήματα του Μανταμάδου στις δεκαετίες ‘50 -’60. Εντελέχεια: Μυτιλήνη.

Καρανικόλας, Α., 2009, Ογδόντα χρόνια Μανταμαδιώτης: Όσα ήξερα και όσα άκουσα. Εκδόσεις: Δήμος Μανταμάδου Λέσβου.

Καρανικόλας, Απ., 2018, Παραδοσιακά Τραγούδια από τον Μανταμάδο Λέσβου. Εκδόσεις: Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου.

Κοντής, Ι., 1978, Λέσβος και η Μικρασιατική της περιοχή. ΑθήναικόνΚέντρον Οικιστικής.

Κουτρης, Σ., 1999, Κεραμικές μορφές της Λέσβου, Αθήνα: Εκδόσεις Ίνδικτος.

Λυκιαρδοπούλου, Σ., 2008. Η εκπάιδευση στη Λέσβο κατά την τελευταία περίοδο της Οθωμανοκρατίας (1800-1912). Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Μακακούλια Κ., 2016-2017,  “Τα μοναστήρια της Λέσβου: Η περίπτωση της Ι.Μ. Ταξιαρχών Μανταμάδου”. Αιολικά Χρονικά, Τόμος ΙΗ’

Μαραντζίδης Ν., 1995, «Το θρησκευτικό μέσα στο πολιτικό: θρησκεία και πολιτική σε μια αγροτική κοινότητα της Λέσβου», Νέα Κοινωνιολογία, 20, σελ.36-44, 1995.

Μαραντζίδης, Ν., 1993, «Ο κομμουνισμός στον ελλαδικό αγροτικό χώρο. Η περίπτωση του Μανταμάδου, 1922-1985», Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης 2(2): 101-124.

Μιχαηλάρης, Π., 2014, “Το χωριό Μανταμάδος της Αέσβου και ο Ταξιάρχης του”, (Πρακτικά Συμποσίου με τίτλο: “Τοπικές κοινωνίες στον θαλάσσιο και ορεινό χώ΄ρο στα νότια Βαλκάνια, 18οσ και 19ος αιώνας”, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Ιστορίας, Κέκυρα, 24-26 Μαΐου 2012)

Παναγοπούλου, Μ., 2014, “Η βιομηχανική Λέσβος του 19ου και 20ου αιώνα. Παρελθόν, παρόν και μέλλον”. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Παρασκευαΐδης, Γ., 1987, Μανταμάδος Λέσβου: Ιστορικά – λαογραφικά κείμενα και φωτογραφίες. Θεσσαλονίκη.

Παρασκευαΐδης, Π., 1983,“Παγανιστικοί τόποι χριστιανικής λατρείας στη Λέσβο”, Περιοδικό: Τα Ψαρα

Παρασκευαΐδης, Π., 2020, Τούρκικες λέξεις στο μανταμαδιώτικο γλωσσικό ιδίωμα. Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου.

Παρασκευαΐδης, Σ. 1956, Επιβίωσης του αρχαίου Ελληνικού Βίου εν Λέσβω. Μυτιλήνη.

Πασπαλά, Δ., 2018, Ψίθυροι στο κύμα. Εκδόσεις Αγγελάκη

Πλάτανος, Β., 1963, Ελληνικά λαϊκά πανηγύρια. Αθήνα.

Προδρόμου Αναγνώστου Οικονόμου, 1935, Η Ματωμένη Αρχοντοπούλα.  Μυτιλήνη

Σαραντινού, Α.,  “Αγωνιστές” και “Αδιαφόρετοι”. Πολιτική έκφραση, Θρησκευτική πίστη και Ανδρισμός στο Μανταμάδο Λέσβου. Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή διατριβή, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου. .

Σηφουνάκης, Ν., Β. Κουτσκουδή, Σ. Φραντζέσκου & Σ. Χαλαυτής , 1986, Βιομηχανικά κτήρια στη Λέσβο 19ος και αρχές 20ου αιώνα: Ελαιοτριβεία, Σαπωνοποιεία. Αθήνα; Νομαρχία Λέσβου  

Τα Μανταμαδιώτικα, τ. 23/64/ 118 / 139 /150

Φραντζέσκου Μιχάλη Σ., 2005, “ Η τελετουργία της Ταυροθυσίας στον Μανταμάδο της Λέσβου”. Αιολικά Χρονικά, τ. Ζ (σ.σ. 232-260)

Ψαρρός Δ., 1983, “Ο Παληός και η σημασία του στον Αιολικό χώρο”. Γράμματα Τέχνες, Β

Ιστοσελίδες

Παραδοσιακά Επαγγέλματα της Λέσβου, Εργαστήριο Κοινωνικής και Πολιτισμικής Επικοινωνίας και Τεκμηρίωσης και Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
  1. Άννα Τσουκαλά
  2. Μαρία Στυλιανίδου
  3. Άννα Φωντή
  4. Γιάννης Καρανικόλας
  5. Γρηγόρης Θεοδοσίου
  6. Δημήτρης Καρατζιτζής
  7. Δημήτρης Κουβδής
  8. Μαρία Γροσομανίδη
  9. Παναγιώτης Σταμάτης
  10. Παναγιώτης Τιτιγάρης
  11. Στέλιος Σταμάτης
Scroll to Top