Νησί :Λέσβος
Οικισμός :Μανταμάδος

Αγροδιατροφικές παραδόσεις Μανταμάδου

1

Τυροκομείο Αγροτικού Συνεταιρισμού Μανταμάδου

Σήμερα στον Μανταμάδο λειτουργούν πέντε τυροκομεία που παράγουν διαφορετικά είδη τυριών, όπως φέτα, μυζήθρα, γραβιέρα και λαδοτύρι. Ένα από αυτά είναι το Τυροκομείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Μανταμάδου, ο οποίος δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1980. Αποτελεί συνένωση του Ελαιουργικού Συνεταιρισμού Μανταμάδου, που ιδρύθηκε το 1929, και του Γαλακτοκομικού Συνεταιρισμού Μανταμάδου, που συστήθηκε μεταγενέστερα, το 1956. Σήμερα, ο Συνεταιρισμός παράλληλα με το τυροκομείο, λειτουργεί ελαιοτριβείο και αποθήκη ζωοτροφών. Ειδικά στο Τυροκομείο συμμετέχουν 30 κτηνοτρόφοι/παραγωγοί, στο σύνολό τους Μανταμαδιώτες, οι οποίοι δίνουν σε ετήσια βάση περίπου 500 τόνους γάλατος. Από την ποσότητα αυτή παράγονται περίπου 40 τόνοι φέτας, 30 τόνοι λαδοτυριού και 30 τόνοι γραβιέρας, που καταναλώνονται σε ποσοστό περίπου 30% στο νησί ενώ το υπόλοιπο εξάγεται κυρίως στον ελλαδικό χώρο. Ξεχωριστή θέση κατέχει το λαδοτύρι Μανταμάδου που παρασκευάζεται από πρόβειο γάλα (ή μείγμα πρόβειου και κατσικίσιου γάλατος) και ωριμάζει για τουλάχιστον τρεις μήνες σε δροσερό μέρος. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του, από το οποίο άλλωστε προέρχεται και το όνομά του, είναι ο τρόπος συντήρησής του, σε πήλινα κιούπια με λάδι.
Η διαδικασία τυροκόμησης έχει συγκεκριμένα στάδια. Οι πρώτες αλλαγές στους τρόπους τυροκόμησης στο Μανταμάδο σημειώνονται σταδιακά, από τα μέσα περίπου του 20ου αιώνα, οπότε η διαδικασία παραγωγής του τυριού περνάει από τα χέρια των ανδρών σε αυτά των γυναικών. Οι αιτίες είναι πολλές και αφορούν τόσο την αριθμητική αύξηση των κοπαδιών όσο και τη λειτουργία περισσότερο σύγχρονων τυροκομείων.
Αρχικά το γάλα θερμαίνεται σε χαμηλή θερμοκρασία, γύρω στους 30 βαθμούς Κελσίου. Στη συνέχεια προστίθεται η μαγιά. Στο επόμενο στάδιο η μαγιά ανακατεύεται με το γάλα, μέχρι να πήξει. Ακολουθεί το «χτύπημα» του πηγμένου μείγματος με τον κόφτη (ένα μακρύ ξύλο σαν μπαστούνι που στην άκρη είναι κλαδωτό), η πολτοποίησή του, η αφαίρεση του τυριού από το καζάνι με προσεκτικό τρόπο, ώστε να γίνει ο διαχωρισμός από το τυρόγαλα, και η τοποθέτησή του σε τυρβόλια (καλαθάκια). Εκεί αλατίζεται συστηματικά μέχρι να στεγνώσει και να ξεραθεί καλά. Αφού το τυρί ξεραθεί, πλένεται καλά και μπαίνει σε μεγάλα κιούπια (πήλινα δοχεία) με λάδι, για τουλάχιστον τρεις μήνες, πριν καταναλωθεί. Η ωρίμανση του τυριού μέσα στο λάδι είναι αναπόσπαστο στάδιο της διαδικασίας παρασκευής του τυριού. Ο εμποτισμός σε λάδι υποκαθιστά την απουσία υψηλής θερμοκρασίας στο αρχικό στάδιο επεξεργασίας του γάλατος. Το λάδι δαμάζει το τυρί, συντελώντας τελικά στην αντιμετώπιση των βλαπτικών μικροοργανισμών, όπως τα βακτήρια. Συγχρόνως, χάρη στο λάδι, το τυρί αναδεικνύει τα αρώματά του. Βέβαια, στο ιδιαίτερο άρωμα του τυριού συμβάλλει και η τοπική φυλή προβάτων Μυτιλήνης. Η γεωγραφική θέση του οικισμού, ο συνδυασμός βουνού και θάλασσας, και η πλούσια χλωρίδα, με την παρουσία πολλών ειδών χόρτων, όπως ρείκια, αβαγιανοί- αγριολεβάντες- και ρίγανη, αποτελούν παράγοντες που προσδίδουν τα ιδιαίτερα αρώματα στο τυρί.
Ο Μανταμάδος, επιπλέον, έχει πλούσια κτηνοτροφική παράδοση. Στο παρελθόν ήταν συχνό το φαινόμενο της εποχιακής μετακίνησης των κοπαδιών. Οι Μανταμαδιώτες κτηνοτρόφοι, που στην πλειονότητά τους ήταν ταυτόχρονα και ελαιοκαλλιεργητές, άρμεγαν τα κοπάδια τους και ταυτόχρονα επεξεργάζονταν το γάλα μέσα στα λιοχώραφα και τους τόπους βοσκής. Εκεί έστηναν «πυρομάχια», άναβαν φωτιές για να τυροκομήσουν σε μεγάλα γανωμένα χάλκινα καζάνια. Σήμερα υπάρχουν ακόμη οικογένειες που ασχολούνται με την κτηνοτροφία και, κυρίως, με την τυροκόμηση. Σταδιακά αλλάζει και η ζωή των κτηνοτρόφων. Εισάγονται σύγχρονα αρμετήρια και σε ένα βαθμό σταματά και η περιοδική μετακίνηση των κοπαδιών. Πάντως, παρά τις αλλαγές, η ζωή των κτηνοτρόφων παραμένει δύσκολη και επισφαλής.
Το κύριο χαρακτηριστικό του αγροτικού τοπίου του Μανταμάδου είναι τα βοσκοτόπια που εκτείνονται γεωγραφικά σε μεγάλη έκταση γύρω από τον οικισμό. Συχνά όμως και οι ελαιώνες αποτελούν τόπο βοσκής των προβάτων. Το φαινόμενο αυτό είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο τόσο για την ελαιοκαλλιέργεια, αφού τα λιοχώραφα καθαρίζουν μέσω της βόσκησης. Εξίσου χρήσιμο είναι και για την κτηνοτροφία, αφού τα ζώα βόσκουν διαφορετικά είδη φυτών και χόρτων, τα οποία δίνουν ιδιαίτερα αρώματα στο παραγόμενο γάλα.
Το τυρί που έφτιαχναν οι Μανταμαδιώτες κτηνοτρόφοι αφενός κάλυπτε τις διατροφικές ανάγκες των οικογενειών τους και αφετέρου δινόταν ως αντίτιμο στους ιδιοκτήτες από τους οποίους ενοικίαζαν τα βοσκοτόπια. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι μέχρι σήμερα, και παρά τη λειτουργία σύγχρονων τυροκομικών μονάδων, ο όρος βοσκή εξακολουθεί να αποτελεί τον τοπικό όρο εκτίμησης και απόδοσης του αντιτίμου για την ενοικίαση των βοσκότοπων.
Τεκμήρια :


«Cerameus -Κεραμεύς» (Δημοσιεύεται στα πλαίσια επιχειρησιακού προγράμματος διασυνοριακής συνεργασίας Ελλάδα- Κύπρος 2007-2013)

Αλεξάκης, Ε., 2001, Ταυτότητες και ετερότητες: Σύμβολα, συγγένεια, κοινότητα στην Ελλάδα – Βαλκάνια. Εκδόσεις: Δωδώνη

Αλεξάκης, Ε., 2018 Το εθνογραφικό ημερολόγιο του Μανταμάδου Λέσβου. Το καφενείο, η προίκα, η θυσία (1995-1999), Αθήνα

Αξιώτης, Μ., 1992, Περπατώντας στη Λέσβο, Τόμος Α’. Μυτιλήνη.

Αξιώτης, Μ., 2006, Τα γεφύρια της Λέσβου. Μυτιλήνη: Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου.

Βέης, Δ., 1998, Απ’ο,τι μπόρεσα να θυμηθώ: Γιατί ο Μανταμάδος έγινε κόκκινος.Μανταμάδος

Γιαννοπούλου, Μ., Σ. Δεμέστιχα, 1998, Τσκαλαριά : Τα εργαστήρια αγγειοπλαστικής της περιοχής Μανταμάδου Λέσβου. Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής & Κοινότητα Μανταμάδου.

Δήσσος, Ε., 1992 Το ιστορικό και τα θαύματα του Ταξιάρχη. Τόμοι Α’ και Β’

Διονυσόπουλος Ν., Μάργαρη Ζωή και Γιώργος Νικολάκης, 1997, Λέσβος Αιολείς. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης

Ιωάννα Κατσαργύρη – Μαρκεζίνη, Ι.,2014. “Λουτρά και Χαμάμ στη Μυτιλήνη: Κοινωνικές και Πολιτισμικές Πρακτικές(τέλη 19ουαι. – τέλη 20ού αι.) Συμβολή στη Λαογραφική Μελέτη της Χρήσης του Νερού και της Σωματικής Καθαριότητας. Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. (αναφορά σε Λουτρό Μανταμάδου, σελ. 319-320)

Καπιωτάς Μ., 2010, Άνθρωποι και επαγγέλματα: Χώροι και καταστήματα του Μανταμάδου στις δεκαετίες ‘50 -’60. Εντελέχεια: Μυτιλήνη.

Καρανικόλας, Α., 2009, Ογδόντα χρόνια Μανταμαδιώτης: Όσα ήξερα και όσα άκουσα. Εκδόσεις: Δήμος Μανταμάδου Λέσβου.

Καρανικόλας, Απ., 2018, Παραδοσιακά Τραγούδια από τον Μανταμάδο Λέσβου. Εκδόσεις: Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου.

Κοντής, Ι., 1978, Λέσβος και η Μικρασιατική της περιοχή. ΑθήναικόνΚέντρον Οικιστικής.

Κουτρης, Σ., 1999, Κεραμικές μορφές της Λέσβου, Αθήνα: Εκδόσεις Ίνδικτος.

Λυκιαρδοπούλου, Σ., 2008. Η εκπάιδευση στη Λέσβο κατά την τελευταία περίοδο της Οθωμανοκρατίας (1800-1912). Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Μακακούλια Κ., 2016-2017,  “Τα μοναστήρια της Λέσβου: Η περίπτωση της Ι.Μ. Ταξιαρχών Μανταμάδου”. Αιολικά Χρονικά, Τόμος ΙΗ’

Μαραντζίδης Ν., 1995, «Το θρησκευτικό μέσα στο πολιτικό: θρησκεία και πολιτική σε μια αγροτική κοινότητα της Λέσβου», Νέα Κοινωνιολογία, 20, σελ.36-44, 1995.

Μαραντζίδης, Ν., 1993, «Ο κομμουνισμός στον ελλαδικό αγροτικό χώρο. Η περίπτωση του Μανταμάδου, 1922-1985», Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης 2(2): 101-124.

Μιχαηλάρης, Π., 2014, “Το χωριό Μανταμάδος της Αέσβου και ο Ταξιάρχης του”, (Πρακτικά Συμποσίου με τίτλο: “Τοπικές κοινωνίες στον θαλάσσιο και ορεινό χώ΄ρο στα νότια Βαλκάνια, 18οσ και 19ος αιώνας”, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Ιστορίας, Κέκυρα, 24-26 Μαΐου 2012)

Παναγοπούλου, Μ., 2014, “Η βιομηχανική Λέσβος του 19ου και 20ου αιώνα. Παρελθόν, παρόν και μέλλον”. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Παρασκευαΐδης, Γ., 1987, Μανταμάδος Λέσβου: Ιστορικά – λαογραφικά κείμενα και φωτογραφίες. Θεσσαλονίκη.

Παρασκευαΐδης, Π., 1983,“Παγανιστικοί τόποι χριστιανικής λατρείας στη Λέσβο”, Περιοδικό: Τα Ψαρα

Παρασκευαΐδης, Π., 2020, Τούρκικες λέξεις στο μανταμαδιώτικο γλωσσικό ιδίωμα. Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου.

Παρασκευαΐδης, Σ. 1956, Επιβίωσης του αρχαίου Ελληνικού Βίου εν Λέσβω. Μυτιλήνη.

Πασπαλά, Δ., 2018, Ψίθυροι στο κύμα. Εκδόσεις Αγγελάκη

Πλάτανος, Β., 1963, Ελληνικά λαϊκά πανηγύρια. Αθήνα.

Προδρόμου Αναγνώστου Οικονόμου, 1935, Η Ματωμένη Αρχοντοπούλα.  Μυτιλήνη

Σαραντινού, Α.,  “Αγωνιστές” και “Αδιαφόρετοι”. Πολιτική έκφραση, Θρησκευτική πίστη και Ανδρισμός στο Μανταμάδο Λέσβου. Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή διατριβή, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου. .

Σηφουνάκης, Ν., Β. Κουτσκουδή, Σ. Φραντζέσκου & Σ. Χαλαυτής , 1986, Βιομηχανικά κτήρια στη Λέσβο 19ος και αρχές 20ου αιώνα: Ελαιοτριβεία, Σαπωνοποιεία. Αθήνα; Νομαρχία Λέσβου  

Τα Μανταμαδιώτικα, τ. 23/64/ 118 / 139 /150

Φραντζέσκου Μιχάλη Σ., 2005, “ Η τελετουργία της Ταυροθυσίας στον Μανταμάδο της Λέσβου”. Αιολικά Χρονικά, τ. Ζ (σ.σ. 232-260)

Ψαρρός Δ., 1983, “Ο Παληός και η σημασία του στον Αιολικό χώρο”. Γράμματα Τέχνες, Β

Ιστοσελίδες

Παραδοσιακά Επαγγέλματα της Λέσβου, Εργαστήριο Κοινωνικής και Πολιτισμικής Επικοινωνίας και Τεκμηρίωσης και Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
  1. Άννα Τσουκαλά
  2. Μαρία Στυλιανίδου
  3. Άννα Φωντή
  4. Γιάννης Καρανικόλας
  5. Γρηγόρης Θεοδοσίου
  6. Δημήτρης Καρατζιτζής
  7. Δημήτρης Κουβδής
  8. Μαρία Γροσομανίδη
  9. Παναγιώτης Σταμάτης
  10. Παναγιώτης Τιτιγάρης
  11. Στέλιος Σταμάτης
Scroll to Top